پیام استاد محمود دولت آبادی برای بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار / بیهقی را در شمار چند آموزگار مهم خود می دانم

استاد محمود دولت آبادی آقای رمان ایران و نویسنده برجسته سبزواری پیام کوتاهی را به ششمین مراسم بزرگداشت ملی خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی ارسال داشته که متن این پیام در نشریه ستاره شرق نیز منتشر شده و در بین شرکت کنندگان همایش توزیع شده است:
 
درود به شماباشندگان
 
 موجب خرسندى ام مى بود اگر مى توانستم در جمع شما باشم و دريغا كه نشد.
 
 چنانچه آگاهيد ابوالفضل بيهقى نزد من بسيار ارجمند و ستودنى ست وشخصاً   بيهقى را در شمار چند آموزگار مهمّ خود و ديگرجويندگانِ زبان و ادبيات ايران   مى دانم.
 
بيهقى نه فقط نويسنده اى ست كه در زبانِ  ونحوِمردم زمانه ى خود نوشته است،  بلكه او براى نخستين بار تاريخ را مفتخر به ادبياتى كرده است كه از بركتِ چنان  پردازشى ما مى توانيم به جوهر مناسبات اجتمايى، به شناختِ چهره هاو منش هاى زمانه، وبه درك آنچه "استبداد آسيايى" ناميده مى شود راه يابيم.
 
بيهقى در آنِ واحد رُمان نويسى ست كه تاريخ را روايت مى كند، وتاريخ نويسى ست كه در مقام يك رُمان نويس ، جزييّت و كليّت تاريخ راآميخته با ظرافتى ستودنى، مى جويد و مى نويسد .  
 
بيهقى مهمّ است، از آن كه هر ايرانى كه بخواهد بداند بر اين آب وخاك چه رفته است و درطول تاريخ چگونه رجالى بر آن فرمان رانده اند، خواهد توانست ازپنهان و آشكار اين كتاب شريف بداند.
 
هم از اين بابت است كه يك بار گفته ام و دوباره مى گويم هر انسانِ ايرانى، براى آن كه بداند در كجاى جهان زندگى مى كند، لازم است تاريخِ ( متأسّفانه ناتمام) بيهقى را  يك بار بخواند. براستى كه بیهقی از لونى ديگر است.
 
محمود دولت آبادی
 
 
نظرت را بنویس
comments

درود بر محمود
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما