در نقد نامه و درخواست 50 تشکل

تغيير مسير راهپيمايي ها از مسجد به ميدان!

 
* علي نورآبادي / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
پنجاه تشکل، نامه نوشته و درخواست کرده اند که مسير راهپيمايي ها از مسجد جامع به ميدان سي هزار متري تغيير کند. با اندک تاملي درباره اين نظر و پيشنهاد چند نکته به ذهن متبادر مي شود:
 
1- اين که اين تشکل ها کي اند و چند نفرند مهم نيست، حتي اگر يک نفر هم نظر و پيشنهادي را داد بايد آن نظر و پيشنهاد بررسي و حلاجي شود. 
 
2- حتي اگر فرض کنيم که هر تشکلي يک نفر باشد، يعني 50 نفر فکرهاي شان را روي هم ريخته و به اين نتيجه رسيده اند که يک شبه مسير راهپيمايي ها از مسجد جامع به ميدان سي هزار متري تغيير يابد؛ به عبارت ديگر تغيير از مسجد به ميدان. اما چرا؟ براي اين که مسير راهپيمايي "طولاني تر" شود. آيا اين استدلال محکم و قانع کننده اي است؟ اگر ملاک، "طولاني تر" کردن مسير راهپيمايي است، چرا سي هزار متري؟ چرا ميدان سربداران نه؟ آيا بهتر نيست راهپيمايي از خود پليس راه شروع شود و تا خيرآباد ادامه يابد؟ مگر راهپيمايي کيلومتري است که هر چه طولاني تر شود، بهتر باشد. و مهمتر اين که ميدان سي هزار متري چه پشتوانه تاريخي و فرهنگي دارد که آن را براي مبدا راهپيمايي انتخاب کنيم؛ ميدان سي هزار متري فقط يک "ميدان" است. 
 
3- مسجد جامع از ابتدا مبدا و منشا تجمع ها، گردهمايي ها، تظلم ها و حرکت هاي مردم بوده است. مسجد جامع از قرن ها پيش پشتوانه تاريخي و هويتي شهر بوده است. مسجد جامع به نوعي نماد همه اين حرکت ها و هم انديشي ها بوده است. چرا بايد مبدا راهپيمايي از مسجد جامع به ميدان سي هزار متري برده شود؟ 
 
4- جالب تر اين که محل تجمع ها و‌ سخنراني هاي زمان انقلاب هم همين مسجد جامع بوده است. مبدا راهپيمايي هاي زمان انقلاب هم مسجد جامع بوده است. سبزوار تنها شهر کشور است که به خاطر راديويي که بچه ها ساخته بودند؛ سخنراني امام در بهشت زهرا به صورت همزمان در اين شهر پخش شده است. در و ديوار مسجد جامع آن صدا و سخنراني را که از بلندگو پخش شده است، به ياد دارد. چرا بايد مبدا راهپيمايي از مسجد جامع به ميدان سي هزار متري برده شود؟ 
 
5- و بالاخره اين که نقل مي کنند، زمان امام عده اي به اصطلاح انقلابي تر و اسلامي تر از ايشان شده و خدمت شان مي رسند و مي گويند: دستور بدهيد که اسم "خليج فارس" به "خليج اسلامي" تغيير يابد. اين طوري هم خليج، اسلامي مي شود و هم بهانه از دست کشورهاي عربي منطقه گرفته مي شود و اختلافات ما با اين کشورها حل مي شود. به ظاهر پيشنهاد جالبي است اما امام مخالفت مي کنند و مي گويند "خليج فارس" يک اسم تاريخي است و از ابتدا اسم اين منطقه همين بوده است ما نمي توانيم آن را عوض کنيم و به "اسلامي" تغيير دهيم. اگر اين اسم را عوض کنيم، تاريخ و آيندگان درباره ما چه قضاوت خواهند کرد؟
 
بنابراين اين گونه نظرها و پيشنهادات که معمولا هم با ظاهر خوب و اسلامي ارائه مي شود بايد عميق تر با تامل بيشتر ديده و بررسي شود.
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
 
برای مشاهده تصاویر بیشتر از حال و هوای روزهای انقلاب در سبزوار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما