بنای آرامگاه امین التجار مشهدی در سبزوار به دست دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری مرمت می شود

مجله اینترنتی اسرارنامه: مدیرگروه مرمت دانشگاه حکیم سبزواری گفت: بسیاری از بناهای تاریخی سبزوار وضعیت نامطلوبی دارند  و بیشتر آن ها حتی در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی ثبت نشده اند زیرا مالکان تمایلی به این کار ندارند.

مجتبی کاویان که درحال حاضر به همراه تعدادی از دانشجویان مرمت دانشگاه حکیم سببزواری روی پروژه آرامگاه امین التجار مشهدی مشغول فعالیت است، در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه افزود: ثبت آثار تاریخی فرآیندی دارد که شامل پژوهش درباره پیشینه بنا، نقشه برداری و البته اخذ موافقت مالکان بناست که هم اکنون در بعضی از شهرهای دیگر این فرهنگ جا افتاده و بسیاری از مالکان، به صورت داوطلبانه املاک خود را به ثبت می رسانند و حتی در برخی از موارد کلا اهدا می کنند.

وی درباره مشخصات پروژه آرامگاه امین التجار مشهدی در سبزوار گفت: این یک بنای وقفی است که قدمت آن به دوره پلهوی اول در حدود سال 1310 بر می گردد و درمحل قبرستان قدیمی شهر سبزوار واقع شده است.

کاویان ادامه داد: عده ای به اشتباه گمان می کنند اینجا منزل امین التجار مشهدی بوده است در حالی که این بنا از ابتدا به منظور آرامگاه ساخته شده، اما معماری آن مشابه خانه است.

وی همچنین اظهار داشت: در آن سال ها در قبرستان قدیمی سبزوار چند مجموعه آرامگاهی خانوادگی متعلق به خانواده های سرشناس سبزواری از جمله آرامگاه های بقراط، حکیم سبزواری، فقیه سبزواری و امین التجار مشهدی نیز وجود داشت که امروزه ارزش تاریخی پیدا  کرده اند.

وی گفت: آرامگاه امین التجار مشهدی از ابتدای دهه 80 در اختیارمیراث فرهنگی قرار گرفت و اقدامات  اولیه ای در جهت مرمت آن انجام شد، اما کار برای مدتی متوقف ماند تا اینکه سرانجام از سال 91 به پیشنهاد دانشگاه حکیم سبزواری و با قبول اداره میراث فرهنگی، این بنا در اختیار دانشجویان گروه مرمت قرارمی گیرد تا هم آموزش عملی برای این دانشجویان باشد و هم کار مرمت بنا انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی سبزوار در دوره مدیریت جدید توجه خوبی به آثار تاریخی سبزوار دارد، اما اختیارات این اداره کم است و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز در رابطه با سبزوار تعلل می کند.

وی افزود: اداره کل استان باید تحرک و فعالیت بیشتری در سبزوار داشته باشد و یا حداقل به واحدهای شهرستانی اختیارات بیشتری بدهد.

کاویان همچنین به تغییر خوبی که در رویکرد شهرداری طی یکی دو سال اخیر نسبت به بناهای تاریخی سبزوار اتفاق افتاده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شهرداری حامی ماست و به طور مثال در مقابل آرامگاه امین التجار در ابتدا ساختمان کم ارزشی وجود داشت که نمای این بنای تاریخی را گرفته بود، اما پس از بازدید شورا و شهرداری از این محل، آن ساختمان کلاً تخریب شد و به جایش محوطه ای برای ایجاد فضای سبز در مقابل آرامگاه امین التجار مشهدی در نظر گرفته شد.

وی البته تصریح کرد: دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و دکتر سیاوش پور رئیس دانشکده مرمت و معماری دانشگاه حکیم سبزواری نیز همکاری خوبی با این پروژه و کردند بودجه مرمت آرامگاه امین التجار مشهدی ، ازمحل هزینه های آموزشی و همچنین ازمحل هزینه های عمرانی دانشگاه تأمین شده است.

 وی با اشاره به رضایت مردم محل از آغاز پروژه مرمت آرامگاه امین التجار مشهدی درباره برنامه ای که فعلا برای بعد از مرمت این بنا وجود دارد، گفت: بعد از مرمت از اتاق های این بنا به عنوان واحد آموزشی و کلاس های فوق برنامه برای دانشجویان رشته مرمت استفاده خواهد شد، اما ممکن است اداره میراث فرهنگی کاربری دیگری برای آن در نظر بگیرد.

مدیرگروه مرمت دانشگاه حکیم سبزواری همچنین اظهار داشت: هدف از مرمت بناهای تاریخی تغییر کاربری آن نیست، بلکه هدف اصلی حفظ آن بنای به عنوان یک سند تاریخی است و تغییر کاربری بهانه ای است که بنا بهتر مورد استفاده قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: کار مرمت مرمت بناهای تاریخی به دست متخصصان واگذار شود تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

وی در پایان افزود: گروه مرمت دانشگاه حکیم سبزواری درحال حاضر دارای مقطع تحصیلی لیسانس است، اما افزایش رشته های فوق لیسانس و دکترا نیز در برنامه کاری این گروه است که با بازگشتن اعضای هیئت علمی مرمت که برای تحصیلات تکمیلی فعلا در دانشگاه حضور ندارند، این افزایش رشته ها اتفاق خواهد افتاد.

گزارش تصویری(کلیک کنید)

 
 

 

نظرت را بنویس
comments

ساسان

سلام و وقت همه دوستان به خیر در تعطیلات نوروز 96از ارامگاه امین التجار که به همت دانشجویان دانشگاه حکیم و میراث یاران برای دیدن و خدمات گردشگری و توضیح درباره بنا آماده بود دیدن کردم. انصافا کار مرمت خوب بود و صد البته تلاش دوستان برای فرهنگ سازی حفظ و نگه داری و فرهنگ سازی گردشگری شهر خوب بود. ان شاالله همه سبزواری های عزیز و هم شهری های گل هم بیان و اولا آثار و مفاخر خودشونو بشناسن چون متاسفانه احساس میکنم کمتر سبزواری ای هس که اثار تاریخی و ارزش ها و مفاخر خودشونو بشناسه و در ومرحله دوم هم تلاش کنیم فرهنگ گردشگری رو که باعث حفظ بناها میشه و باعث حساسیت نسب به تخریب بناها میشه رو در سبزوار بسازیم چرا که سبزوار شایسته رشد و پیشرفت و بهتر شدن در صنعت توریسم هست تا ایشالا بی کاری ها کمتر شه و رشد بیشتر همراه برنامه به شهر عزیزمون بیاد. موفق باشید .

در همه جا عرف این هست که دانشگاهها دست به اقدام مرمتی بزنند.برای مثال نارنجستان قوام شیراز که دانشگاه شیراز این کار را برعهده گرفت و انجام داد.هدف از این کار تربیت دانشجویی است که در رشته ای همچون مرمت که کار کارگاهی دارد، صرفا اطلاعات کتابخانه ای و تئوری دانشگاه را نیاموخته باشد.مطمئنا هم در انجام این کارهای مرمتی، دانشجویان کارآموز هستن و استاد معماری به انها روش کار را نشان می دهد. این فکر که بناهای سبزوار موش آزمایشگاهی دانشجویان شده اند.واقعا فکر منحطی است و نهایت کوته فکری.بالاخره هر کسی باید از جایی شروع کند و اموزش ببیند.وگرنه کسی ذاتا استاد کامل نیست.

اميدواريم اين بار هم مانند دفعه قبل نيمه کاره رها نکنند و بروند. مرمت اي اثر تاريخي را به دانشجويان کارشناسي که هنوز ناشي و کار نابلد هستند سپرده اند اميدواريم کار را خراب نکنند. همچنين اميداريم کسي بالا سر آنها باشد که اين اثر تاريخي را خراب نکنند. آثار سبزوار موش آزمايشگاهي نيست که دانشجويان تازه کار را براي کار بياورند تا اوستا شوند. مسئولان مراقب باشند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما