آشنایی با بزرگترین دانشگاه های ملی استان خراسان رضوی

آموزش عالی در دو دهه اخیر رشد چشمگیری در سرتاسر کشور داشته است به طوری که اگر یک زمان قبولی در دانشگاه در هر شهر و در هر رشته ای یک هدف رویایی و یک افتخار بزرگ برای دانشجویان محسوب می شد، حالا دیگر صرف قبول شدن در دانشگاه اهمیتی ندارد، بلکه قبولی در رشته های کاربردی و مفید و دانشگاه های معتبر و با سابقه وجهه همت داوطلبان کنکور است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه از میان همه انواع دانشگاه های ملی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، غیرانتفاعی، پردیس ها و ... که در سال های اخیر تعدادشان در همه استان ها و شهرهای کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است، دانشگاه های ملی معمولا اعتبار و محبوبیت بیشتری دارند و اکثر داوطلبان در مرحله اول مایل هستند

دانشگاه ملی یا سراسری در این تعریف به دانشگاه هایی اطلاق می شود که با استانداردهای علمی بالا، بدون دریافت شهریه و یا با کمترین میزان دریافت شهریه از دانشجویان خود و با ارائه خدماتی نظیر خوابگاه، سلف سرویس، انواع وام های دانشجویی و ... شناخته می شوند. و مشهورترین دانشگاه هایی پایتخت ایران نظیر دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، امیرکبیر، صنعتی شریف و ... در این دسته جای می گیرند.

اینک به مناسبت فرا رسیدن ایام انتخاب رشته برای داوطلبان ورود به دانشگاه ، اسرارنامه به معرفی 3 مورد از بزرگترین دانشگاه های ملی (سراسری) و با سابقه خراسان رضوی می پردازد:

دانشگاه فردوسی مشهد:

کلانشهر مشهد مقدس معروف به مدینه الرضا(ع) نه تنها پایتخت معنوی ایران و قطب مهم مذهبی جهان تشیع است، بلکه در اکثر زمینه ها از جایگاه ویژه ای در کشور و بلکه در خاورمیانه برخودار است.

مشهد به عنوان دومین شهر پرجمعیت ایران ، قبلا سابقه پایتختی حکومت افشاریان را نیز داشته است و از لحاظ مشاهیر با بزرگانی نظیر حکیم ابوالقاسم فردوسی، شیخ طبرسی، خواجه نصیرالدین توسی و ... شناخته می شود. این شهر هم اکنون در زمینه آموزش عالی از مراکزی  محسوب می شود که برخی دانشگاه های جامع کشور را در خود جای داده است.

در میان همه واحدهای دانشگاهی موجود در مشهد، بدون شک دانشگاه فردوسی در پیشانی آموزش عالی این شهر و البته شمال شرق کشور قرار دارد.

دانشگاه فردوسی مشهد سومین دانشگاه کشور است که در سال 1328 در شهر مذهبی مشهد یعنی 15 سال بعد از تأسیس دانشگاه تهران تاسیس شده است.

نام اولیه این دانشگاه مشهد بود که بعدها به جهت زنده نگاه داشتن یاد شاعر بزرگ ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی، به دانشگاه فردوسی تغییر نام داد.

با تبديل آموزشگاه عالي بهداري در سال 1328 به دانشكده پزشكي ، نخستين گام در راه تاسيس سومين دانشگاه ايران در شهر مقدس مشهد برداشته شد
در سال 1334 با صدور مجوز ديگري دانشكده ادبيات با پنج رشته جداگانه تاسيس يافت . با گسترش آموزش عالي در كشور به ترتيب دانشكده معقول و منقول (كه بعدأبه الهيات تغيير نام يافت ) دانشكده علوم ، دانشكده دندانپزشكي ، دوره شبانه ، دانشكده علوم دارويي و تغذيه ، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي ، دانشكده كشاورزي ، دانشكده مهندسي ، مؤسسه بينايي سنجي ، دبيرستان دانشگاه و مركز تعليمات به مجموعه دانشگاه مشهد كه ازسال 1353 به دانشگاه فردوسي تغيير نام يافته بود افزوده شد .
ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامي سبب شد كه پس از تغييردر برخي واحدهاو تفكيك دانشگاه علوم پزشكي از دانشگاه فردوسي مشهد ، دانشكده علوم اداري و اقتصادي ، دانشكده دامپزشكي، آموزشكده كشاورزي شيروان ، دانشكده تربيت بدني و علوم ورزشي ، دانشكده علوم رياضي ،  پژوهشكده علوم گياهي ، مركز تحقيقات زمين لرزه شناسي ، كالج دانشگاه ، دانشكده منابع طبيعي و محيط زيست ،و دانشكده معماري و شهرسلزي ، يكي پس از ديگري به مجموعه واحدهاي دانشگاه اضافه شود .
هم اكنون دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان سومين دانشگاه كشور از نظر قدمت پس از دانشگاههاي تهران و تبريز در حال حاضر شصت و سومين سال فعاليتش را سپري مي كند
بر اساس چشم‌انداز سند راهبردي دانشگاه فردوسي مشهد، اين دانشگاه در سال 1399 يكي از دو دانشگاه برتر جامع كشور در توليد علم، نظريه پردازي و توسعه فناوري، برخوردار از جايگاه معتبر در بين 10 دانشگاه اول جهان اسلام و جزء 500 دانشگاه ممتاز جهان با هويتي اسلامي- ايراني است.
در سال1392شمسي و 2013 ميلادي، دانشگاه فردوسي مشهد بر اساس نتايج نظام رتبه‌بندي ملي ISC جايگاه سوم را در ميان دانشگاه‌هاي جامع كشور داشته است. همچنين بر اساس نتايج نظام رتبه‌بندي بين‌المللي سايماگو، در ميان دانشگاه جهان اسلام رتبه 27  و در ميان دانشگا‌ه‌هاي جهان رتبه 897 را كسب نموده است.
در سال 1384 نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان كمتر از ده درصد بوده كه فعلا بدون لحاظ نمودن دانشجويان واحد بين بيش از 35 درصد كل دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد را دانشجويان تحصيلات تكميلي تشكيل مي دهند
در حال حاضر بيش از 20 هزار دانشجو در اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند كه حدود 2500 تن در مقطع  دكتري و حدود 6000 تن در مقطع كارشناسي ارشد و بقيه در مقطع كارشناسي مشغول به ادامه تحصيل هستند
بيش از 700 نفر عضو هيات علمي در دانشگاه مشغول فعاليت هستند كه حدود 650 نفر از آنان داراي مدرك ph.d و بيش از 120 نفر داراي  رتبه استادي يا پروفسوري هستند
از سال گذشته تحصيلي واحد بين الملل دانشگاه فعاليت خو.د را آغاز نموده است و قريب به 500 نفر دانشجوي دكتري و بيش از 800 نفر دانشجوي كارشناسي ارشد  جذب نموده است و با پذيرش دانشجويان جديد مجموعه دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري واحد بين الملل به بيش از 2500 نفر خواهد رسيد  كه اميدواريم تا 5 سال آينده به حدود 5000 نفر برسد
در طي دو سال اخير اين دانشگاه فعاليت گسترده اي در زمينه هاي مختلف براي پژوهش بويژه در زمينه هاي بيوتكنولوژي انرژي خورشيدي انرژي باد و برخي نيازهاي كليدي كشور را آغاز نموده است به طوري كه در برخي از پروژه هاي كلان كشوري  به ميزان نقش اصلي يا همكار اصلي مشغول فعاليت است كه تاكنون منجر به ايجاد پژوهشگاههاي هوا خورشيد و بعضي از پژوهشكده هاي ديگر شده است
مديريت دانشگاه شامل : رياست دانشگاه و معاونان آموزشي و تحصيلات تكميلي ، پژوهش و فناوري ، اداري و مالي ، دانشجويي و فرهنگي وطرح و برنامه است كه بر اساس تشكيلات سازماني مصوب محور اصلي كليه امور ، كاركردو اتخاذ تصميمات دانشگاه مي باشند .
همچنين نهادهاي فرهنگي مانند : دفتر نمايندگي مقام معظم رهبري ، جهاد دانشگاهي ، تشكلهاي اسلامي دانشجويي ، هيأت علمي ، انجمن هاي علمي و قطب هاي علمي همگام با مديريت ، دانشگاه را در انجام رسالت هاي خود ياري مي نمايند.

منبع: تاریخچه دانشگاه فردوسی مشهد

صفحه اصلی سایت دانشگاه فردوسی مشهد

*   *   *

دانشگاه  حکیم سبزواری:

دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار و شهر دانشوران بیدار به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و علم و فرهنگ ایران محسوب می شود(منبع1)  ، (منبع2)

. این شهر با قدمتی که براساس یافته های باستان شناسی در تپه های اطراف آن، تا 12 هزارسال قبل نیز تخمین زده شده (منبع) ، در هزاره سوم قبل از میلاد (5000سال قبل) دارای مبادلات فرهنگی با برخی تمدن های آن زمان آسیا بوده است.(منبع)

سبزوار که یکی از نام های قدیمی آن بیهق است در ناحیه رئونت باستان (ناحیه ای وسیع که از شرق به نیشابور، از غرب به داورزن از جنوب به کاشمر و از شمال احتمالا به جوین منتهی می گردیده) واقع شده است که نام این ناحیه در اوستا کتاب مقدس زردشتیان آورده شده و معنای آن دارنده شکوه و جلال است. (منبع)

آشتکده آذربرزین مهر یکی از مهمترین نیایشگاه های مهم ایرانیان باستان در نزدیکی سبزوار احداث شده (منبع) و گفته می شود میدان باستانی دژ سپید این شهر (باغ ملی کنونی)محل رزم رستم و سهراب و آرامگاه قهرمان جوان شاهنامه فردوسی است. (منبع)

سبزوار پس از اسلام نیز همواره جایگاه مهم تمدنی و فرهنگی خود را در شمال شرق ایران حفظ کرده است و یکی از قدیمی ترین مدارس ایران (که البته در قامت دانشگاه های امروزی می توان به آن نگاه کرد) به نام مدرسه فخریه یک قرن قبل از تأسیس نظامیه ها در این شهر تأسیس شده است که در طول 1100 سال گذشته تا به امروز به طور پیوسته کاربری آموزشی داشته است و بدین ترتیب از روی همین مدرسه می توان رشته زنده علم آموزی و وجود آموزش عالی در سبزوار را به طور مستند تا اوایل دوران اسلامی پیگیری کرد. (منبع1)، (منبع2)

سبزوار که در قرن هشتم هجری به عنوان پایتخت اولین حکومت مردمی و شیعه 12 امامی در ایران شناخته شد.(منبع1) ، (منبع2)، در قرن سیزدهم نیز به واسط وجود حکیم حاج ملاهادی سبزواری فیلسوف بزرگ شرق، دارای مکتب علمی بزرگی بود که دانشجویان از اقصی نقاط جهان اسلام از جمله از شهرهای مختلف ایران، هند، پاکستان، افغانستان و ... برای کسب علم به سبزوار سفر می کردند.(منبع)

اما علاوه بر حکیم سبزواری ، دانشمندان و ادبا و فضلای دیگری نظیر ابوالفضل بیهقی، دکتر علی شریعتی، ملاحسین  واعظ کاشفی، محمود دولت آبادی و ... نیز از سبزوار برخاسته اند.

در دوران معاصر نیز سبزوار، از مهمترین قطب های علمی و دانشگاهی شمال شرق ایران نیز محسوب می شود به طوری که بعد از دانشگاه فردوسی مشهد بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه ملی در استان های خراسان رضوی و شمالی با نام دانشگاه حکیم سبزواری در شهر سبزوار تاسیس شده است . و علاوه بر آن وجود چندین واحد آموزش  عالی دیگر در این شهر چهره ای علمی و دانشگاهی به سبزوار بخشیده است

دانشگاه حکیم سبزواری اما هم از لحاظ قدمت، هم از لحاظ وسعت و اعتبار در رأس سایر واحدهای دانشگاهی سبزوار است.

تاریخچه دانشگاه حکیم سبزواری:

(دانشگاه تربيت معلم سبزوار سابق)

اين دانشگاه در سال ۱۳۶۶ به عنوان شعبه‌ای از دانشگاه تربیت معلم تهران تأسیس شد و با تلاش پیگیر مسئولان شهرستان و حمایت وزارت وقت فرهنگ و آموزش عالی، با پذیرش ۱۶۴ نفر دانشجو در چهار رشته‌ی دبیری الهیات، دبیری زبان و ادبیات فارسی، دبیری زبان و ادبیات عرب و دبیری ریاضی در مقطع کارشناسی فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی خود را آغاز نمود و تاکنون پیوسته بر تعداد گروه‌های آموزشی، رشته ها، گرایش‌های تحصیلی و تعداد دانشجویان افزوده شده است.

در حال حاضر این دانشگاه دارای 33 گروه آموزشی، 139 کد رشته‌ی تحصیلی در مقاطع کارشناسی (64رشته)، کارشناسی ناپیوسته (3رشته)، کارشناسی ارشد(59 رشته) و دکتری ( 13رشته) در قالب ۱۰ دانشکده شامل دانشکده‌ های ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، مهندسي معماری و شهرسازي، تربیت بدنی و علوم ورزشی، مهندسي برق و مکانيک، الهیات و معارف اسلامی، جغرافیا و علوم محیطی، مهندسی نفت و پتروشیمی و دانشکده‌ی ریاضی و علوم کامپیوتر با جمعیت دانشجویی حدود 8000 نفر دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم(شبانه) و نیمه حضوری به فعالیت مشغول می‌باشد.

این دانشگاه در حال حاضر دارای 202عضو هیأت علمی تمام وقت شامل 59 مربی، 125 استادیار و 17دانشیار و 2 نفر استاد تمام می‌باشد. همگام با اعضاي هيأت علمي تمام وقت، تعداد 195عضو هيأت علمي حق التدريس نيز در امر آموزش با دانشگاه همکاري مي نمايند.

همچنين شايان ذکر است که تعداد 237 نفر کارمند در قسمت هاي مختلف دانشگاه مشغول به کار و خدمات رساني به دانشجويان مي باشند.

حوزه فعاليت هاي علمي-پژوهشی:

مركز پژوهشي جغرافيايي و علوم اجتماعي:

اين مركز فعاليت خود را از سال 1376 شروع و داراي دو گروه پژوهشي جغرافيايي و مطالعات اجتماعي با 4 عضو هيأت علمي تمام وقت و 15 عضو همكار پاره‌ وقت از ساير گروه‌هاي آموزشي مي‌باشد.

اين مركز در راستاي حل مسائل و مشكلات منطقه، تاكنون 63 طرح پژوهشي انجام و تعداد 3 عنوان كتاب به چاپ رسانده است. مجله مطالعات جغرافيايي، به عنوان مجله علمي-پژوهشي مركز پژوهشي از سال 1385 منتشر مي گردد.

ساير نشريات علمي و پژوهشي دانشگاه به شرح جدول زير مي باشد:

رديف

عنوان نشريه

مدير مسئول

سردبير

1

مطالعات جغرافيايي مناطق خشك

دكتر ابوالقاسم اميراحمدي

دكتر جعفر جوان

2

فيزيولوژي ورزش

دكتر سيدعليرضا حسيني كاخك

دكتر محمدرضا حامدي نيا

 

 

 

 

 

     
 

كتابخانه‌ي مركزي

از بدو تأسيس دانشگاه ايجاد شده و به تدريج در سال‌هاي اخير با توجه به افزايش كمي رشته هاي تحصيلي در مقاطع مختلف خصوصاً مقاطع تحصيلات تكميلي بر منابع خود افزوده است،  به نحوي كه در حال حاضر با بيش از 82 هزار جلد كتاب،  اعم از فارسي و عربي،  16000 عنوان كتب لاتين و 320 عنوان نشريات لاتين و فارسي، خدمات شايان توجهي به دانشجويان و اعضاي هيأت علمي و كاركنان دانشگاه ارائه مي نمايد.

تغيير نام دانشگاه، گشايش افق هاي تازه:

شايان ذکر است که با تلاش و مساعي مسئولان دانشگاه و تأييد شوراي انقلاب فرهنگي، نام دانشگاه تربيت معلم سبزوار، (عليرغم عدم وجود و پذيرش دانشجو در رشته هاي تربيت دبيري، همانند سدي در گزينش داوطلبان ورود به اين دانشگاه عمل مي نمود)، از بهمن ماه 1390 به نام با مسماي حکيم سبزواري تغيير يافت که اميد است اين اتفاق ميمون و مبارک، گام بلندتري باشد در ارتقاي کمي و کيفي اين دانشگاه در سال هاي پراميد آينده. انشاء ا

طرح‌هاي پژوهشي و انتشارات:

از مهم‌ترين اولويت ها در دانشگاه حکيم سبزواري، گسترش امر پژوهش و تحقيقات مي‌باشد،در اين راستا تاکنون تعداد 42 مورد تأليف كتاب، 18 مورد ترجمه‌ي كتاب، 481 مورد ارائه ي مقالات علمي در همايش هاي ملي و بين المللي و 336 مورد چاپ مقالات اعضاي هيأت علمي در مجلات داخلي و خارجي صورت پذيرفته است.

لازم به ذكر است كه تعداد 227 طرح پژوهشي نيز تاكنون پايان يافته، همچنين با توجه به اهداف متعالي دانشگاه در راستاي گسترش امر تحقيق و تفحص و با عنايت به مساعي اعضاي محقق هيأت علمي دانشگاه تاكنون 18 اختراع در دانشگاه به ثبت رسيده كه از جمله به مدال آوري 2 اختراع از اعضاي هيأت علمي دانشگاه در سال 1387 اشاره كرد كه موفق به كسب مدال برنز جهاني در كره جنوبي شدند.

امکانات رفاهي، دانشجویی، فرهنگی و ورزشی:

استخر سرپوشیده، سالن بدنسازی، زمین ورزشی با چمن مصنوعی، سالن ورزشی چند منظوره،۲ مجتمع خوابگاهی و ۸ باب خوابگاه مجزا با ظرفیت ۳۵۰۰ دانشجو، مرکز درمانی و مشاوره‌ای، خانة فرهنگ دانشجو، سالن بزرگ غذاخوری به ظرفیت ۲۰۰۰ نفر و تالار اجتماعات ۳۶۰ نفر.

فعالیت های فرهنگی تشکل‌های موجود دانشجویی تاکنون تعداد ۴۶۰ برنامه‌ی فرهنگی و علمی دانشجویی تولید نموده اند و تعداد ۲۰۵۰ دانشجو عضو کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، ورزشی و دانشجویی هستند که در ۷۴ کانون‌ فرهنگی، انجمن‌های علمی، ورزشی و دانشجویی فعالیت می‌کنند. گفتنی است درحال حاضر ۲۷ نشریة دانشجویی در دانشگاه به چاپ می‌رسد.

شايان ذکر است که دانشگاه حکيم سبزواري در حوزه هاي انجمن هاي علمي و تشکل هاي دانشجويي با توجه به فضاي مناسبي که مسئولان دانشگاه براي دانشجويان در اين حوزه ها در نظر گرفته اند، همواره در سطح کشور و خصوصاً در سنوات اخير رتبه هاي برتر کشوري را کسب نموده است.

منبع: تاریخچه دانشگاه حکیم سبزواری

 

صفحه اصلی سایت دانشگاه حکیم سبزواری

 

*    *    *

دانشگاه تربت حیدریه

تربت حیدریه یکی از شهرستان های بزرگ استان خراسان رضوی است که در میان شهرستان های مرکز، جنوب و شرق این استان، دارای نوعی مرکزیت منطقه ای است.

تربت حیدریه در قدیم با نام زاوه شهرت داشته‌است پیشینه تاریخی تربت حیدریه به نام زاوه به دوران قبل از اسلام دوره اشکانیان برمی گردد و به مناسبت مقبره قطب‌الدین حیدر که از معاصرین عطار و از صوفیانقرن ششم هجری بوده بدین نام خوانده شده‌است. بنای زاوه را به زوطهماسب نسبت می‌دهند.

 تربت حیدریه پس از دوره صفوی به صورت شهر در آمد. در واقع شهر در حدود دویست سال پیش یعنی دوره حاکمیت اسحاق‌خان قرایی از خوانین و رجال سیاسی عصر قاجاریه رونق گرفت. اسحاق خان به مرمت و آبادانی شهر پرداخته و آن چنان تحولی در شهر بوجود آورد که این شهر تا مدتها به تربت اسحاق‌خان معروف بوده‌است. در دو انقلاب معاصر ایران یعنی انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۵ شمسی و انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ شمسی تربت حيدريه از شهرهای پیشتاز در این فرآیندها بوده‌است.

ترتبت حیدریه با چنین موقعیت تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی در شرق کشور توانسته است طی سال های اخیر به یکی از قطب های دانشگاهی استان خراسان رضوی تبدیل شود به طوری که دانشگاه ملی این شهر هم اکنون از لحاظ تعداد دانشجو با 2000 نفر دانشجوی در حال تحصیل سومین دانشگاه بزرگ استان خراسان رضوی محسوب می شود.

هرچند در سایت دانشگاه ترتبت حیدریه تاریخچه  آن گویی از نیمه های راه درج شده است، اما نشان می دهد این دانشگاه در سال 85 به صورت دانشکده یا مجتمعی وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد در شهر تربت حیدریه فعالیت داشته و پس از آن به تدریج مسیر توسعه و تبدیل شدن به دانشگاه را پیموده است:

تاریخچه دانشگاه تربت حیدریه:

در سال 1385 علاوه بر رشته های موجود در مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته های مهندسی تولیدات گیاهی و علمی کاربردی ساختمان دانشجو پذیرفته و در سال 1386 رشته کاردانی کامپیوتر به رشته های این دانشکده افزوده شد.

در چهاردهم مهر ماه سال 1386 در جلسه شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، با تبدیل آموزشکده به دانشکده فنی و مهندسی موافقت اصولی به عمل آمد.

در سال 1388 رشته مهندسی عمران و کارشناسی ناپیوسته کامپیوتر راه اندازی گردید.

در سال 1389 نیز رشته مهندسی صنایع در دانشکده تاسیس گردید.

با توجه به رشد چشمگیر و پتانسیل های موجود در منطقه و نیاز به استقلال دانشکده در سال 1389 با توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه فردوسی ، دانشکده فنی و مهندسی تربت حیدریه به لحاظ اداری و مالی از دانشگاه فردوسی مستقل گردید.

با عنایت به گسترش رشته های تحصیلی و جذب هیات علمی و توسعه فضاهای آموزشی و اداری و پیگیریهای مسئولین دانشکده و نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و نظر مساعد دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه فردوسی، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورخه 1390/10/04 با ارتقاء این دانشکده به سطح مجتمع آموزش عالی تربت حیدریه و با تصویب دو دانشکده موافقت نمود:

1- دانشکده فنی و مهندسی

2- دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی

در نهایت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ هفتم بهمن ماه 1391 موافقت قطعی خود را با ارتقاء مجتمع آموزش عالی به دانشگاه اعلام نمود.

هم اکنون این دانشگاه با تعداد 2000 نفر دانشجو در 26 رشته -گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی پیوسته،کارشناسی ناپیوسته ، کاردانی و كارشناسي ارشد در قالب دو دانشکده فنی و مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی در حال فعالیت می باشد.

 

امکانات فعلی دانشگاه تربت حیدریه

· ساختمان شماره (1) ، قسمت اداری با فضای 2000 متر مربع در چهار طبقه

· سالن کنفرانس

· ساختمان شماره (2) ، قسمت آموزشی با فضای 3000 مترمربع در پنج طبقه

· آزمایشگاههای مدارمنطقی، تخصصی کامپیوتر، سالن اینترنت و نرم افزار

· آزمایشگاه مدار منطقی و تخصصی کامپیوتر

· سالن نرم افزار و اینترنت

· آزمایشگاه فیزیولوژی پس از برداشت،حشره شناسی،گیاهپزشکی و ...

· کارگاه های جوشکاری، برق، آرماتوربندی، قالب بندی

· مزرعه کشاورزی مجهز به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار

· مرکز انفورماتیک و امور رایانه ای

· ساختمان شماره (3) ، با فضای 6000 متر مربع در دو طبقه شامل کتابخانه،سلف سرویس، سالن آمفی تئاتر و سالن تندرستی

· کتابخانه با بیش از 10000 جلد کتاب مفید علمی فارسی و لاتین

· سلف سرویس شامل دوقسمت خواهران و برادران با مجموع ظرفیت 500 نفر

· سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 500 نفر و مساحت 1000 متر مربع

· سالن تندرستی و تربیت بدنی با مساحتی در حدود 200 متر مربع

· زمین 80 هکتاری مجموعه پژوهشکده کشاورزی و منابع طبیعی

. گلخانه آموزشی پیشرفته و مدرن با مساحتی بالغ بر 400 متر مربع

. پژوهشکده زعفران دانشگاه با مساحتی حدود 2000 متر مربع

منبع: تاریخچه دانشگاه تربت حیدریه

گفتنی  است در صفحه اصلی وبسایت دانشگاه تربت حیدریه، تعداد دانشکده های این دانشگاه 4 مورد و به شرح زیر عنوان شده است:

1- دانشکده فنی مهندسی,

2-  کشاورزی و منابع طبیعی

3-  عمران و معماری

4-  علوم انسانی 

صفحه اصلی وبسایت دانشگاه تربت حیدریه

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

جایگاه دانشگاه های بزرگ خراسان در میان پژوهشی ترین دانشگاه های ایران کجاست؟

نظرت را بنویس
comments

منیره

کاش دانشگاههای استان خودمونو انتخاب میکردم دوری ازخانواده خیلی سخته الان دو روزه اومدم زنجان و خانواده ام برگشتن نفسم داره میگیره شرایط خوابگاهشم اصلا خوب نیست.سرعت اینترنتش خیلی پایینه و تازه همینم قطع بود تا یک ساعت قبل.اکثرشونم زبونشون ترکیه تو این دو سه روز اول هرچی گشتم یک کاشمری هم ندیدم تازه خراسانی هم کمن اینجا چه برسه به کاشمری اصلا دلم میخواد بلند بزنم زیر گریه ولی انتخاب خودم بود کاریش نمیشه کرد هم دانشگاه های سبزوار به من میخورد هم دانشگاه تربت حیدریه به مشهدولی رتبه م نرسید ولی نمیدونم چرا زنجانو انتخاب کردم اگر بتونم انتقالی بگیرم حتما این کارو میکنم از کاشمر تا زنجان بیشتر از 1000 کیلومتره

از جنوب خراسان رضوی

از مطلب خوبتان خیلی ممنونم در شناخت دانشگاه های مهم خراسان به من کمک خوبی کردید خدا خیرتان بدهد

خراسان مرکزی

با تشکر از مطالب و گزارشات خوبی که تهیه می کنید. متن شما دروب سایت خراسان مرکزی منتشر شد.

از دیار خراسان

بله درست می فرمایین, ظاهرا بروز رسانی نشده.. در همان صفحه اصلی دانشگاه, پایین صفحه, دانشکده ها (4دانشکده) ذکر شده اند. با تشکر مجدد از حسن توجه شما

از دیار خراسان

با سلام, به عرض می رساند دانشگاه تربت حیدریه دارای 4 دانشکده فنی مهندسی, کشاورزی و منابع طبیعی, عمران و معماری, و علوم انسانی می باشد. مرجع: سایت دانشگاه تربت حیدریه با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما