قطع مجدد آب بخش های وسیعی از شهر سبزوار روزه داران را به زحمت انداخت

آب شرب سبزوار در یک هفته گذشته در حالی که شهروندان دیار سربداران با دهان روزه و در اوج تابستان، یکی از گرمترین ایام سال را سپری می کردند، مرتبا برای ساعت های طولانی و آن هم بدون اعلام قبلی قطع شده است، تا باعث نارضایتی مردم سبزوار از عملکرد اداره آب و فاضلاب این شهرستان شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه امروز دوشنبه 15 تیرماه بعد از این که شهروندان سبزواری خسته از احیاداری شب نوزدهم ماه رمضان به استراحت نیاز داشتند تا خود را برای احیاداری شب های آینده آماده کنند، ناگهان و بدون اعلام قبلی آب بخش های وسیعی از شهر قطع شد تا مردم حتی برای لحظات افطار نیز نگران این باشند که آیا می توانند بعد از 17 ساعت روزه داری، کام خشک خود را با یک لیوان چای یا آب خنک تازه کنند؟

متأسفانه در این بین تلفن های اتفاقات آب هم دائما در حالت مشغولی است و هیچ کس پاسخگوی سئوالات شهروندان سبزواری نیست که این وضعیت تا کی قرار است ادامه داشته باشد؟

اما خبرنگار وبسایت سبزوارنیوز دو روز قبل گزارشی در این زمینه تهیه کرده و با رئیس اداره بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سبزوار نیز به گفتگویی پرداخته است که می تواند بخشی از سئوالات مخاطبان گرامی را پاسخ دهد.

در ادامه متن کامل گزارش سبزوارنیوز منتشر می شود:


مصرف بالای آب شهر سبزوار را با بحران مواجه کرد

سبزوار نیوز/ رییس اداره بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سبزوار اظهار کرد:هر مشترک در طول شبانه روز مجاز به استفاده 130 لیتر آب است متاسفانه این رقم در شهرستان بیش از 220 لیتر است.
طی چند روز گذشته دمای بیش از 40 درجه هوا  و مصرف بسیار بالای آب در سبزوار باعث افت فشار آب و قطعی شده است بطوریکه به غیر از تعدادی از شهروندان در طبقات اول شهر متاسفانه مابقی شهروندان روزهای بدون آب را طی می کنند.
"طیبه کسکنی" ساکن خیابان راهنمایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همزمان با فرا رسیدن فصل گرما، همیشه اهالی ساکن در این منطقه با کمبود آب و یا قطعی روبرو هستند  بیش از ده روز است که منطقه با افت فشار روبرو شده و توسط تانکر آب رسانی می شود.
وی افزود: متاسفانه گرمای بیش از حد هوا و نبود آب امکان استفاده از وسایل سرمایشی را برای ما غیر ممکن ساخته و از ترس گرما باید ساعت ها در سایه درختان در پارک ها سر کنیم.
"علیزاده" در ادامه گفت: اگر نگاهی به تمامی پشت بام های  منازل بیندازید اکثر اهالی از منبع برای ذخیره آب در مواقع ضروری استفاده می کنند متاسفانه عدم رعایت حقوق شهروندان در مصرف آب باعث می شود تا اهالی شمال شهر همیشه آب داشته باشند و ما هم با فقر آبی مواجه شویم.
وی بیان کرد: چندین روز است که از قطعی آب می گذرد اتفاقات آب و فاضلاب شهرستان علت را اتفاق در خط انتقال اعلام می کند اگر ترکیدگی لوله می بود که باید در این چند روز انجام می شد
"اکبری" شهروند ساکن در چهل متری دوم با اعلام نارضایتی خود از برنامه جیره بندی آب گفت: حدود ده روز است که منطقه بدون آب است  متاسفانه آب که نباشد زندگی تعطیل است گرمای بیش از حد هوا و نبود آب مردم را به ستوه اورده است ای کاش تازمانی که هنوز شرایط بحرانی در شهر رخ نداده بود مسئولین مردم را آگاه می کرند.
 وی افزود: متاسفانه فرهنگ صحیح مصرف هنوز بین برخی از مردم نهادینه نشده با اینکه می بینند شهر با بحران بی آبی مواجه شده اما به رفتار غلط خود ادامه می دهند این برای ما سخت است که مشاهده کنیم تعدادی بسیار زیادی از مردم در نقاط مختلف شهر روزهای به این گرمی را بدون آب سر می کنند آن وقت قسمت های برخوردار، از آب شرب شهری برای شستشوی ماشین و آبیاری درخت و شستشوی حیاط منزل استفاده کنند.
برنامه جیره بندی آب اجرا خواهد شد
رئیس اداره بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سبزوار در ادامه با اعلام بحرانی بودن وضعیت آب در شهرستان گفت: دمای بسیار بالای هوا و مصرف بالا باعث شده تا مخازن آب به شدت با افت مواجه شود و بسیاری از مناطق شهر دچار کم فشاری یا قطع آب شوند.
مهندس پژوهان علت بروز این بحران آب را همچنین  اتفاق در خط لوله انتقال بفره بیان کرد و افزود: در حین انجام کار این خط دچار شکستگی شد و  متاسفانه تمامی ذخیره مخازن نیز از بین رفت .  
وی بیان کرد: مصرف آب در شهرستان به اوج خود رسیده هم اکنون عملیات آبرسانی توسط  9 تانکر سیار در سطح شهر انجام می شود در صورتی که مصرف آب همین طور ادامه پیدا کند مجبور به اجرای برنامه جیره بندی هستیم .
وی اظهار کرد: هر مشترک در طول شبانه روز مجاز به استفاده 130 لیتر آب است متاسفانه این رقم در شهرستان بیش از 220 لیتر است.
پژوهان به فعالیت 4 گشت فعال درسطح شهر اشاره کرد و افزود: به لحاظ بروز بحران این گشت ها در سرکشی از شهر در صورتی که با موارد غیر ضروری مصرف آب از جمله شستشوی حیاط، ماشین، آبیاری فضای سبز و .. مواجه شوند اخطار و نسبت به قطع آب مشترک اقدام خواهند کرد.
رئیس اداره  بهره برداری شرکت آب و فاضلاب سبزوار ادامه داد: متاسفانه کمبود و افت فشار آب در برخی از نقاط شهر از جمله شهرک اندیشه ، راهنمایی، نهضت و چهل متری دوم  باعث شده تا برنامه آبرسانی با تانکر از دو ماه گذشته شروع شود.
وی از شهروندان خواستار مصرف صحیح و به اندازه آب شد و گفت: با این دمای بالای هوا اگر مردم رعایت مصرف را نداشته باشندبرنامه جیره بندی قطعاً انجام خواهد شد


منبع: سبزوارنیوز

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

طراحی پوستر حمایت از آب توسط یک هنرمند جوان سبزواری در موسسه کیاسبز

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما