گزارشی از آیین 60 ساله پخت حلیم اربعین در محله کوشک علیاء سبزوار

پخت انواغ غذاهای نذری و توزیع آن بین مردم، یکی از آداب و آیین های عزاداری محرم و صفر و سایر مناسبت های مذهبی سال در اکثر مناطق ایران است.
 
مردم کهن شهر سبزوار ریشه فرهنگی خراسان نیز به نوبه خود این رسم را با پخت انواغ غذاها و آش هایی نظیر عدس پلو، شله زرد، آش های اِماچ، آش کشک بادمجان، حلیم و ... را در ایام سوگواری های محرم و صفر در جای جای این شهر تاریخی اجرا می کنند.
 
محله کوشک یکی از محلات اصیل سبزوار است که ساکنان آن هنوز از بسیاری جهات آداب و سنت های قدیم خود را حفظ کرده اند و حلیم پزان نذری حاج ابراهیم کوشکی در شب های اربعین یکی از آیین های سنتی است که همه ساله در چنین  ایامی انجام می شود. 
 
این آیین از حدود 60 سال قبل در خانواده حاج ابراهیم کوشکی و توسط پدر مرحومش حاج نوروز کوشکی بنیانگذاری شده و پس از وفات پدر، حاج ابراهیم راه او را در طول پنجاه سال گذشته تا کنون ادامه داده است.
 
اولین سالهایی که حلیم نذری شب اربعین توسط خانواده حاج ابرایم کوشکی بار گذاشته شد با مقدار 3 «مَن» گندم با یک دیگ شروع شد ودر حال حاضر به 120 «مَن» یعنی 360 کیلوگندم در 15دیگ رسیده است. پخته می شود.
 
همچنین برای پختن این نذری، هر سال یک گاو  از صبح روز قبل از اربعین طی آیین خاصی از جمله چاووشی خوانی و ...  ذبح می شود تا گوشتش در این حلیم استفاده شود.
 
حاج ابراهیم کوشکی می گوید توانایی بار گذاشتن دیگ های بیشتری هم هست، اما با مشکل کمبود فضا مواجهند و در حال حاضر نمی توانند بیشتر از 15 دیگ را بار بگذارند.
 
عکس های این گزارش توسط استاد محمود حیطه تهیه شده است.
 
با سپاس از سید حسین فدایی شهروند فرهیخته سبزواری به خاطر همکاری در تهیه این مطلب.
 
کد: 5050
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما