بیش از 30 مورد شکایت و تعرض به حریم خبرنگاران سبزواری در یک سال گذشته / آگاهی ها از حقوق و وظایف رسانه ای خبرنگاران کافی نیست

جواد دباغی مقدم در دو سال اخیر در سبزوار یکی از مطرح ترین چهره های رسانه ای بوده است. البته سابقه وی در عرصه خبر بسیار طولانی تر از این حرف ها است ، اما قبل از این در تهران و تعدادی دیگر از مراکز استان های ایران مستقر بوده و فعالیت می کرده است. آن هم با رسانه هایی پرمخاطب و مطرح در سطح کشور.
یکی از اولین رسانه هایی که با آن به صورت حرفه ای وارد همکاری شد ، روزنامه کیهان بود. اما بعدها با چندین رسانه دیگر نیز در سطح ملی همکاری کرده است.
در دو سال اخیر اما به واسطه برخی ناخوشی احوالی ها که یادگار ایام جبهه و جنگ است، مجبور شده آلودگی و شلوغی شهرهای بزرگ را رها کرده و به شهر زادگاه خود سبزوار بازگردد.
البته همین جا هم از تکاپو باز ننشسته و اندیشه هایی بزرگ را در سر می پروراند. پیگیری راه اندازی اولین خبرگزاری محلی ایران و پیگیری راه اندازی هفته نامه ای کاغذی و وزین با گستره استانی در سبزوار بخشی از اهدافی است که در مدت نه چندان طولانی حضورش در سبزوار دنبال کرده است.
از هنگامی که با وبسایت محلی سبزوارنیوز وارد همکاری شد، جانی دوباره به این رسانه قدیمی و پرمخاطب محلی سبزوار آمد. اما فعالیت هایش در سبزوارنیوز حاشیه هایی نیز به همراه داشت . اما چه با حساب و چه بدون حساب حواشی، او بی شک یکی از خبرنگاران موثر و صاحب سبک حال حاضر در سبزوار است.
جواد دباغی مقدم، برادر شهید محمود دباغی مقدم از خانواده ای مذهبی و قدیمی در سبزوار است که از سابقه ای حدوداً 20 ساله در فعالیت های روزنامه نگاری و سایر فعالیت های رسانه ای در سطح ملی و محلی برخوردار است.
گوشه ای از رزومه کاری این روزنامه نگار و فعال رسانه ای دیار سربداران به شرح زیر است:
-    دبیر صفحه جوان روزنامه کار و کارگر
-    خبرنگار و دبیر صفحه ادب و هنر روزنامه کیهان
-    همکاری با کیهان ورزشی
-    همکاری با چندین مجله از جمله صنعت چاپ
-    پیمانکار سازمان تربیت بدنی برای پایگاه خبری ورزش ایران به مدت 6 سال
-    دبیر و سردبیر شبکه خبر به مدت 5 سال
-    انتشار ویژه نامه های مختلف از جشنواره های فیلم و تئاتر فجر (چندین سال)
-    عضو انجمن منتقدان نویسندگان سینما و تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر
-    روابط عمومی جام خلیج همیشه فارس در هرمزگان
-    سردبیر وبسایت سبزوارنیوز به عنوان یکی از رسانه های پرمخاطب محلی در شهرستان سبزوار


با این اوصاف شاید دباغی مقدم یکی از بهترین گزینه ها برای مصاحبه ای به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار بود که خبرنگار اسرارنامه چندی قبل (اوایل مرداد به سراغ وی رفت و در فضای مجازی اینترنت به صورت آنلاین مصاحبه ای را با او ترتیب داد.
با دباغی مقدم در این مصاحبه از زیر و زبر کار خبری سخن گفتیم و چالش های فعالیت رسانه ای در سبزوار را مورد بررسی قرار دادیم.

در ادامه بخش هایی از این مصاحبه با دباغی مقدم را مطالعه خواهید کرد:


جناب دباغی مقدم، شنیده می شود که مدتی است سردبیری وبسایت سبزوارنیوز را واگذار کرده اید، آیا این شنیده را تأیید می کنید:
-    بله دو هفته ای هست. فعلا دنبال کار نشریه مکتوب هستم. سبزوار نیوز دیگر به بلوغ خودش رسیده است. اما چنانکه در بعضی جلسات هم گفته ام،  برای حل فقر سبزوار در زمینه رسانه های مکتوب باید همت داشته باشیم. اما الان همه به دنبال تأسیس سایت های جدید هستند. چون هزینه کمتری را می طلبد.  من هم بنا رو گذاشتم با شاخ غول درافتادن.



الان مشخص شده که قرار است روی چه نشریه ای کار کنید؟ آیا مجوز نشریه جدیدی را گرفته اید یا به یکی از نشریات قبلی سبزوار ورود پیدا می کنید؟
-    فعلا قرار است با نشریه ندای کویر وارد همکاری شوم.تا نشریه بیهق هم از راه برسد ، به همراه یک نشریه دیگر. یعنی در واقع می خواهم در قالب سه هفته نامه برای سبزوار کار کنم.



نظرتان درباره کار روی نشریات کاغذی و مقایسه آن با سایت های اینترنتی چیست؟
-    کار روی نشریات مکتوب دلنشین تر است. هرچند چاپ نشریات کاغذی در هر شماره حداقل چندصدهزارتومان هزینه دارد. اما سایت ها از این بابت هم کم هزینه تر هستند هم راحت تر. اما می توان هزینه های چاپ نشریات مکتوب را با راه اندازی سازمان آگهی ها جبران کرد. و الان به شدت پیگیر هستیم تا این موضوع را به عینیت تبدیل کنیم. سبزوار حتی این ظرفیت را دارد که روزنامه داشته باشد.



اجازه هست یک انتقاد مطرح کنم؟
-    بله البته . هرچه شدیدتر باشد بهتر است.

 

بله البته به انتقاد پذیری شما شکی نداریم. خوب انتقاد ما این است که الان که این اهداف را مبنی بر تأسیس یک روزنامه یا راه انداختن و کارکردن روی چند هفته نامه کاغذی به طور همزمان در سبزوار مطرح می کنید، کمی نگران می شویم که نکند این اهداف سنگین تحقق پیدا نکند. زیرا چند ماه قبل هم از تصمیم خود برای راه اندازی اولین خبرگزاری محلی شرق کشور با برند سبزوارنیوز خبر دادید اما حالا از سبزوارنیوز خارج شده اید.
-    نه . [خبرگزاری محلی سبزوارنیوز]راه افتاده. گروه های آن هم تشکیل شده است.



البته قبول داریم که درزمانی که شما سردبیر سبزوارنیوز بودید این وبسایت واقعا فعال تر از قبل شد و بیشتر سر زبان ها افتاد. اما درنهایت قبلاً نیز همین کار ها را بایک مقدار تفاوت در کمیت و کیفیت انجام می داد. شاید آن چیزی که در خبرگزاری شدن این سایت محلی مهم بود رسمیت پیدا کردنش بود. یعنی اولا دریافت مجوز رسمی آن و ثانیاً پیدا کردن شکل و شمایل سیستمی یک خبرگزاری.
-    در تعریف خبرگزاری مهمترین ویژگی ، تولیدات خبری آن است نه مجوز کاغذی از طرف فرهنگ و ارشاد اسلامی. اصلا به ارشاد ربط چندانی پیدا نمی کند. دولت باید از خدایش هم باشد که این کار را بخش خصوصی بدون سرمایه دولتی و از جیب خود انجام بدهد.
 


لطفا با توجه به تجربه تان کمی هم از مشکلات کار خبری در سبزوار بگویید.
-    یکی از مشکلاتی که قبلا به آن پرداخته ام این است که قریب به 30 مورد شکایت و تعرض به خبرنگاران سبزواری طی یک سال گذشته انجام شده است. یعنی در واقع 30 مورد تجاوز به حریم خبرنگاران سبزواری داشته ایم که اکثراً به علت شناخت ناقص از قانون مطبوعات هم از سوی مسوولان و هم از سوی خبرنگاران است. یعنی هم خبرنگاران در بعضی موارد آگاهی از آگاهی کافی برخوردار نیستند و از حقوق اولیه خود بی خبرند و هم مسوولان. به طور مثال موضوعات شکایت از سایت های سبزوارنیوز ، رصد و سلام سربدار همه یک سری سوء برداشت های قانونی بوده است. دستگیری خودم از سوی کلانتری سبزوار، کتک کاری عکاس خبرنگار سبزوارنیوز در دوره انتخابات شوراها، بعضی ابلاغیه ها و احکامی که برای عده ای رفت، تهدید و هزار مورد ناگفته دیگر. این ها همه به دلیل شناخت ضعیف بر و بچه های عرصه خبر از حقوقشان است.


 
خوب آیا این وظیفه انجمن صنفی خبرنگاران سبزوار نیست که به بچه های عرصه خبر آگاهی های لازم را بدهد؟
-    به تازگی از انجمن درخواست کرده ام یک مشاور حقوقی استخدام کنند . به آن ها گفته ام که باورم نمی شود اینقدر بعضی بچه های ما ابتدایی باشند. شکایت و تعرض به حقوق خبرنگاران از خرداد پارسال تا امسال ، اخراج خبرنگاران از جلسات شورای شهر و فرمانداری ، راه اندادن خبرنگاران به بعضی محیط های خبری و موارد زیادی از این دست وجود دارد . من ضمن کار مشغول مطالعه میدانی از وضعیت خبرنگاران هم بوده و هستم.یعنی مشابه همان کاری که برای برون رفت اصفهان از مشکلات خبری انجام دادم، در اینجا هم نیاز است انجام بشود که تا کنون کمی از این مسیر را با تحمل حملات ناجوانمردانه شماری اندک خبرنگارنما انجام داده ام
 


بیشتر مشکلات برای کدام رسانه های محلی سبزوار پیش آمده؟ وضعیت پرونده های شکایت الان به چه شکل است؟ بسته شده یا باز است؟
-    در حال حاضر چهار مورد پرونده شکایت داریم که همه باز است. که البته شورای شهر بیشترین شمار شکایات را دارد. این شکایت ها از سبزوار نیوز، سلام سربدار ، رصد و شخص بنده انجام شده است. من خودم به عنوان خبرنگار چند ماه پیش از نیروی انتظامی سوالی کردم که به جرم پرسیدن سئوال دستگیر و بازداشت موقت شدم. تازه مرا به دادستان معرفی کردند و ایشان از بنده خواست از این نیرو عذرخواهی کنم! چیزی که بسیار مضحک بود! در مطلب آخرم در سبزوارنیوز به طور مفصل ماجرای این بازداشت را نوشتم.
همچنین 4 تن از اعضای شورای شهر سبزوار آقایان کارگری ، پسندیده ، نعمت شاهی و بروغنی نیز از سبزوارنیوز شکایت کرده بودند. به نظر من هیچ مسوول سبزواری قوانین مطبوعات کشور را نخوانده است. حتی دادگستری شهرستان
 

 

آقای دباغی مقدم برایم این سوال پیش آمده که به همان میزان که می فرمایید بچه های عرصه خبر در سبزوار از حقوقشان آگاه نیستند ، آگاهی خبرنگاران از حیطه وظایفشان در چه حد است؟ و آیا خود خبرنگارها هم بعضی مواقع اشتباهاتی دارند که منجر به بروز سوءتفاهم بشود؟ مثلا در جریان مصاحبه ای که اخیراً با یکی از اساتید دانشگاهی سبزوار شده بود ، اکثر مخاطبان معتقد بودند، بیشتر شبیه بازجویی بود تا مصاحبه. با این حساب آیا خبرنگارها مجازند از این دست رفتارها بامقامات قانونی یا شخصیت های مردمی داشته باشند؟
-    عرض بنده هم همین است. این ایرادی دو طرفه است. یعنی خبرنگاران هم گاهی از حقوق و وظایف صنفی خود بی اطلاع هستند، به همین علت است که گاهی مصاحبه هایشان حالت بازجویی پیدا می کند. دردآورتر این است که گاهی مصاحبه های مطبوعاتی رادیو تلویزیونی را هم با مصاحبه اختصاصی حتی اشتباه می گیرند! در کارگاه های آموزشی خبرنگاران که به تازگی برگزار شد، بحث نخست من همین بود. اولین چیزی که گفتم این بود که تمام باورها و تصوراتتان از خبرنگاری را فراموش کرده و دور بریزید. خبرنگارها نه مفتش هستند نه ساده لوح. خبرنگاری یک باور است. یک خبرنگار باید اینقدر جربزه داشته باشد تا بشود نماینده مردم و نه مدعی العموم. خبرنگار کسی است که گزارشگر یک رویداد است. همین و دیگر هیچ. خبرنگار پرخاشگر نیست. به خصوص در ارتباط با حریم خصوصی افراد و مصاحبه های مطبوعاتی. رویه بنده معمولا به این شکل است که با لبخند محکوم می کنم. زیرا احترام افراد و حفظ شئونات وظیفه ماست.
از طرف دیگر بارها دیده ام خبرنگار تبدیل به یک سینه زن و زنجیرزن جلو دسته یک مدیر می شود. یعنی در طرح سئوال خود آنقدر حقیرانه به ستایش مدیر می پردازد که خجالت می کشم خبرنگار باشم. سرقت خبری هم متأسفانه بی داد می کند. مثلا در همین سبزوار خودمان یک خبرگزاری سراسری خبر سایت های محلی (خبرهای اختصاصی آن ها) را می دزدد و می نویسد فلان مدیر در گفت و گوی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت....
به ایشان متذکر شدم که این کار اصلا قشنگ نیست. درست است که شاید این خبر را فلان رسانه غیر دولتی تهیه کرده و شاید جایی دیده نمی شود اما وظیفه شماست که درخبرگزاری سراسری اسم این سایت را بیاورید. چون ما وظایف متقابل نسبت به یکدیگر داریم.



حساسیت کار برای خبرنگار خیلی زیاد است. مثلا یکی از حساسیت ها مراقبت از وقت به عنوان یکی از اصولی هست که خبرنگارها باید رعایت کنند. حتی ممکن است گاهی اوقات بعضی خبرنگاران با پرسیدن سوالات زیاد به خصوص در جلساتی که شبیه نشست های خبری با تعداد خبرنگاران زیادی وجود دارند و زمان کم است ، بخواهند کل جلسه را به خود اختصاص دهند و شاید آنقدر سوال بپرسند که حتی یک مسوول وقت نکند به تمام سوالات همان یک نفر جواب بدهد. در این زمینه راه چاره چیست؟
-    علت این مسائل این است که شاید بعضی ها علاقه مند به کار خبری هستند اما آموزش های لازم را ندیده و در عمل خبرنگار نیستند. چنین است که مثلا بیشتر به بازجو تبدیل می شوند تا خبرنگار.
 


در پایان این مصاحبه به عنوان یکی از چهره های سرشناس خبری و رسانه ای در سبزوار چه توصیه ای برای خبرنگاران جوان تر در سبزوار دارید؟
-    خبرنگار باید ملاحظه خیلی مسائل را بکند. هرگز درگیر بعضی خصومت ها نشود و نگاه شخصی به موضوعات نداشته باشد. رعایت انصاف را درفعالیت های خود مد نظر قرار دهد و به جای مردم قضاوت نکرده و اجازه بدهد آن ها درباره مطالب او نظربدهند و قضاوت کنند.

پایان مصاحبه

 

لازم به توضیح است اسرارنامه پیش از این نیز با شمار دیگری از فعالان رسانه ای و خبرنگاران پیشکسوت سبزواری مصاحبه کرده است. آقایان محمد مهرنیا مسوول خبرگزاری ایرنا در سبزوار، غلامحسین ثنایی فر مدیرمسوول نشریه سابق بیهق ، رضا نامنی مدیرعامل انجمن صنفی خبرنگاران سبزوار ، محمود درقدمی خبرنگار دفتر صدا و سیمای سبزوار از جمله این موارد هستند. که شما گرامیان هم اکنون می توانید در پیوندهای درج شده در کوچه پس کوچه پیوندها بعضی از این مصاحبه ها را مطالعه نمایید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

محمد مهرنیا روزنامه نگار پیشکسوت سبزواری

غلامحسین ثنایی فر مدیر مسوول نشریه بیهق

رضا نامنی: سبزوار قطب مهم تولید و پخش اخبار در صدا و سیمای خراسان رضوی است

جمعی از خبرنگاران سبزواری: رمز موفقیت در این حرفه عشق و علاقه ذاتی و پشتکار فراوان است

 

نظرت را بنویس
comments

یک شهروند

مصاحبه بسیار خوبی بود. فقط کاش می نوشتید شغل جدید خانم فسنقری چیست؟ بالاخره برای مخاطب سوال میشود. ولی به این موضوع اشاره نکرده بودید ولی در کل سوالات جالبی پرسیده شده بود. خوشحالم که اسرارنامه به عنوان یک مجله تحلیلی در شهرمان به خوبی دارد ایفای نقش میکند و اکثرا به سراغ سوزه هایی از میان مردم می رود و با انها به گفتگو میپردازد خبرنگاران قشر زحمت کشی هستند تبریک میگویم به همه شان و خدا قوت به ویزه خانم فسنقری که انشاالله در هر شغلی رفته اند موفق باشید

شهروند سبزواری

برای اقای دباغی مقدم عزیز ارزوی موفقیت دارم و امیدوارم همیشه بتوانید در هر نشریه یا سایتی که هستید موثر باشید و درد مردم را پیگیری کنید یک شهروند

دانشجو

افتضاح بود......
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما