گفتگویی صمیمانه و متفاوت با دکتر مولوی، رئیس بزرگترین دانشگاه معتبر ملی در غرب خراسان

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در آخرین روزهای شهریور 98 و در آستانه شروع سال تحصیلی جدید، مجله اینترنتی اسرارنامه و پیج اینستاگرامی کاف تی وی در یک همکاری مشترک به سراغ دکتر علی اصغر مولوی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری رفتند تا در فضایی صمیمانه و متفاوت با محیط های رایج خبری و رسانه ای سبزوار، به طرح برخی سئوالات حوزه کاری دانشگاه و بعضا تعدادی سئولات غافلگیرانه و مفرح در حوزه زندگی شخصی و شغلی این دانشمند جوان سبزواری بپردازند.
 
خوشبختانه دکتر مولوی رئیس دومین دانشگاه معتبر ملی در شمال شرق ایران و بزرگترین مجموعه آموزش عالی نیمه غربی خراسان نیز دعوت ما را پذیرفت و پای گپ و گفت زنده اینستاگرامی اسرارنامه و کاف تی وی نشست.
 
این برنامه جمعه شب 29 شهریور 98 به صورت زنده و با اجرای امیرحسین خسرویان پخش شد در محل دفتر ریاست دانشگاه حکیم سبزواری اجرا گردید و بینندگان می توانستند سئوالات و نظرات شخصی خود را از طریق بخش کامنت ها با تیم برگزار کننده در میان بگذارند.
 
 
بیوگرافی کوتاه
گفتگوی صمیمانه با دکتر مولوی ابتدا از بیوگرافی شخصی او شروع شد که خود را متولد 10 شهریور 52 در روستای شامکان از توابع سبزوار،  تحصیل کرده و معلم فیزیک و عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه حکیم سبزواری معرفی کرد که سال 82 موفق به اخذ مدرک دکترا شده است.
 
در ادامه شرح بخشی از گفتگوهای مطرح شده در این رویداد متفاوت رسانه ای غرب خراسان رضوی منتشر می شود:
 
 
پروفسور صدایتان کنیم یا دکتر؟
ضرورتی ندارد که پروفسور صدایم بزنند. ضمنا به کسانی که به درجه پروفسوری می رسند، بهتر است استاد گفته شود.
البته مدرک رسمی تا دکتراست و بعد از آن فقط با فعالیت های چهارگانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی ارتقاء مدرک اتفاق می افتد یعنی امکان ارتقاء به استادیاری، دانشیاری و بعد استاد تمامی است و بنابراین دیگر بالاتر از پروفسوری نیست. 
اما در واقع فعالیت معلمی هیچ وقت قطع نمی شود و خوبی آن اینجاست که هر بار که چیزی به دانشجویان تدریس می کنیم، خودمان نیز چیزهای تازه ای می آموزیم و درست است که ارتقاء مراتب دیگر در یک جایی به پایان می رسد، ولی راه هنوز خیلی ادامه دارد و نادانسته ها بسیار زیاد است.
 
 
10 کلمه و اولین چیزی که به ذهنتان می رسد:
ایران: خاکی که خیلی به آن علاقه دارم
سبزوار: سبزوار، شامکان، قبلا در جایی گفته بودم دلم برای کلوخ های شامکان تنگ می شود. سبزوار هم همینطور. هر جایی که تراکم خاطرات داشته باشیم، به آنجا تعلق خاطر بیشتری داریم.
سربازی: می توانست مفید تر باشد. ولی تا الان خیلی جالب نبوده. غیر ضروری
کیک زرد: حق مسلم، تکنولوژی
اول مهر: می گویند آفرینش خدا از مهر شروع شده.  این شاید یک تمثیل باشد. اما من معتقدم که مهر هم شروع یک سر زندگی، زایش و حیات مجدد است. البته بهار و پاییز با هم متفاوتند. اما این چیزها به مهر هم می آید.
دانشجو: من از آن ها خیلی توقع دارم، اما یک مقدار کم کارند. 
ازدواج: ضرورت و شیرینی زندگی
مدیریت: ضرورت و گهگاهی شاید اتلاف وقت
9/75 : این یک نمره واقعی نیست. معمولا پایین تر بوده . اما همکاران من گاهی این نمره را می دهند تا دانشجو بفهمد نمره اش کامل نیست و باید مطالعه و دانش خود را افزایش دهد. اما در عین حال می خواهند نمره اش را هم بدهند و به همین خاطر این نمره را می دهند تا بعد با درخواست دانشجو نمره کامل را به او بدهند.
شورای صنفی دانشجویان: دوستان مطالبه گر
 
 
سلیقه موسیقایی شما؟ 
من زمانی دوست داشتم موسیقی بنوازم اما میسر نشد. و بیشتر از همه دو تار را دوست دارم. و موسیقی های متنوع را گوش می دهم. سنتی و ملل. تقریبا همه چیز.
 
 
دانشمند برتر فیزیک جهان در سال 2006 شدید؟
در واقع در سال 2006 جایزه محقق جوان زیر 35 سال در حوزه فیزیک پزشکی را بردم که در کره جنوبی بود.
 
*    *    *
 
دانشگاه ها در مسیر مأموریت محور شدن قرار گرفته اند، مأموریت دانشگاه حکیم چیست؟
مأموریت دانشگاه حکیم سبزواری عام است. دانشگاه های کوچک را مأموریت محور ویژه کرده اند. ولی ما در این دانشگاه بیشتر از هر چیز افزایش کیفیت آموزش و پژوهش و برندسازی اولویت اصلی مان است.
قبلا دانشگاه ها را به نسل یک و دو سه دسته بندی می کردند، اما مهم این است که تأثیرگذار باشند و وقتی می توانند تأثیرگذار باشند که کیفیت آموزشی بالایی داشته باشند. با وجود اینکه من خودم محقق و پژوهشگر هستم، تأکید دارم بر کیفیت آموزش. چون اگر ما نیروی با کیفیت آموزشی به خصوص در سطوح کاردانی و کارشناسی نداشته باشیم، دانشجویان ارشد و دکترایمان نیز کیفیت پژوهشی خوبی نخواهند داشت و این ها لازم و ملزوم یکدیگرند و در برندسازی که دانشگاه حکیم دارد، بر کیفیت آموزشی تأکید داریم و می خواهیم محیطی از لحاظ آموزشی با کیفیت و ثانیاً بین المللی باشد.
 
 
بین المللی بودن دانشگاه چگونه اتفاق می افتد؟
از طرق مختلفی این هدف تحقق می یابد. از جمله جذب دانشجویان خارجی، داشتن اعضای هیئت علمی وابسته در دانشگاه های خارجی و انجام سفرها و دیپلماسی علمی و تعامل اساتید با دانشگاه های خارجی.
دانشگاه حکیم سبزوای در حال حاضر 12 عضو هیئت علمی وابسته دارد. یعنی بعضی از استادان دانشگاه های خارج از کشور عضو وابسته ما نیز هستند و هر سال یک مدت محدودی می آید دانشگاه حکیم سبزواری... و یک سری کارگاه و کلاس های فشرده می گذارند و دانشجویان و همکاران از این یک نوع همکاری بین المللی استفاده می کنند. مثلا دکتر محمودی از دانشگاه KTH (کِی تی اچ) سوئد دکتر دکتر معصومی از هنلد، همچنین تعدادی محقق وابسته هم داریم از چین، عراق و جاهای مختلف.
ما همچنین در حال حاضر بیش از دویست و  خورده ای دانشجوی بین المللی داریم. البته نباید این تصور ایجاد شود که قرار است از اروپا دانشجو داشته باشیم. این ها عموما از همسایگان عزیزمان به خصوص افغانستان هستند. ولی به هرحال اولویت آموزش عالی این است که هر چه محیط ها اصطلاحاً تنوع فرهنگی، ملیتی بیشتری داشته باشند، بیشتر یاد می دهیم و یاد می گیریم و تاثیر فرهنگی داریم.
و در پژوهش هم دیپلماسی علمی هر چه پویاتر باشد، مهمتر و تاثیرگذار تر است. تابستان همین امسال بیش از 16 نفر [از اساتید ما] به خارج از کشور رفته اند و فرصت های تحقیقاتی کوتاه مدت نیز هر چه بیشتر باشد، روی تاثیرگذاری دانشگاه خیلی موثرتر است. اولویت قطعی ما دیپلماسی علمی است.
 
 
کاهش تب آموزش عالی در کشور باعث کاهش دانشجویان حکیم سبزواری نیز شده است؟
پارسال که خوشبختانه با افزایش دانشجو مواجه بودیم ولی امسال را نمی دانم.  زیرا ما سعی می کنیم یک بار آمار ارائه کنیم و آن هم اواخر مهر و در تمام سال همان یک آمار باشد. با توجه به اینکه یک عده از دانشجویان ثبت نام می کنند، یک  عده فارغ التحصیل می شوند و ... هر لحظه که آمار بگیریم، ممکن است آمارها متنوع باشند ... پارسال در اواخر مهر 8436 دانشجو داشتیم. امسال ثبت نام های جدید هنوز تمام نشده که آمار دقیق بگویم. ولی وقتی همه دانشگاه ها با افت دانشجو مواجه می شوند، قطعا دامن دانشگاه حکیم یا هر دانشگاه دیگری را هم می گیرد اما معمولا اول از دانشگاه های کوچک تر شروع می شود و به مرور به بالاتر می رسد. اما من معتقدم چیزی که واجب است، حفظ کیفیت است. بنابراین به این معنی نیست که آمارها هر چه افزایشی باشد، بهتر می شود. گهگاهی ما محدود کرده ایم. خود من موافق با افزایش بی رویه دانشجو در حوزه تحصیلات تکمیلی به ویژه دکترا نیستم زیرا کیفیت خیلی مطرح است.
 
 
چه طور است بچه ها به سن 18 سالگی که رسیدند، کلا به جای انتخاب مسیر دانشگاه، بروند دنبال هر استعداد و علاقه ای که دارند؟
من این را بد نمی دانم و معتقدم شاید کشور این همه پزشک و مهندس نمی خواهد. ولی تکنسین زیاد لازم دارد. آدم ماهر حرفه ای زیاد لازم دارد. علم به تنهایی کفایت نمی کند و مهارت هم باید کنار دستش باشد. مهارت بی علم و علم بی مهارت به تنهایی راه به جایی نمی برد. بنابراین من معتقدم دنبال علاقه که بروند ضرورتی ندارد که حتما به دانشگاه بیایند و موتور محرکه اصلی آن  علاقه است.
 
 
چگونه از مشکلات دانشجویان با خبر می شوید و حل و فصلشان می کنید؟
بله. دائما با نمایندگان دانشجویان در شورای صنفی مدام نشست داشته ایم و آن ها هر مشکلی که بوه را انتقال داده اند، بازدیدهای سرزده از خوابگاه ها و دانشکده ها داشته ایم. البته من با بازدید سرزده موافقم. اما با تصمیم آنی و سرزده مخالفم. مثلا وقتی به یک خوابگاه می رویم که اینترنت آن مشکل دارد، می توانم قول بدهم100 میلیون بدهیم و مشکل اینترنت اینجا را برطرف کنیم. ولی من می گویم مشکل اینترنت را سر فرصت و با مطالعه با یک پلن مشخص که از قبل داشته ایم انجام دهیم و اکنون خوشبختانه اینترنت از پهنای 100 مگ به 600 مگ رسیده و  الان دیگر هیچ مشکلی در این حوزه نداریم. پس ما چهره به چهره می رویم و از مشکلات با خبر می شویم، ولی تصمیم گیری را به همان سرعت نداریم.
ضمنا دانشجویان عزیز باید توجه داشته باشند که وضعیت اقتصادی، هم برای دولت و هم مردم سخت است. انتظار نداشته باشند ما خیلی بتوانیم گشایش داشته باشیم.
 
 
چرا پروژه های عمرانی دانشگاه مثل سالن آمفی تئاتر 1100 نفره معطل مانده است؟
درباره پروژه های عمرانی اتفاقا پروژه های زیادی داریم. مثل پروژه توسعه علوم پایه یا پروژه خوابگاه و .. ولی اولویت بندی داریم. درباره پروژه سالن 1100 نفره اما ردیف بودجه اش تمام شده و سال 92 کاملا در سازمان مدیریت بسته شده است. دانشگاه هم با این نیت این کار را شروع کره که یک مجموعه آبرومند برای شهر باشد. چون ما در دانشگاه رخدادهایی که بخواهند 1100 نفر را به سالن بیاورند شاید در سال چهار یا پنج مورد بیشتر نداشته باشیم. بنابراین این آمفی تئاتر مجموعه ای است برای شهر و من از همینجا استدعا دارم از فرماندار محترم، نمایندگان، شهردار و بقیه مجموعه مدیریتی شهر که کمک کنند تا این بنا به اتمام برسد. ضمنا از همه رئسای قبلی واقعا تشکر می کنم. وضعیت خوبی در معماری و زون بندی دانشگاه مشاهده می کنیم. سوله ها، بخش خدماتی، بخش آموزشی، بخش رفاهی دقیقا مشخص و معین هست و یک ساختار قرص و محکم و خوبی دارد. 
 
 
رتبه های برتر کنکور دانشگاه حکیم را انتخاب می کنند؟
در رشته خودم، رتبه 3 کشوری فیزیک که دانشجوی خود ما بوده و در المپیاد هم یک سال دوم و یک سال اول شده، برای فوق لیسانس به همین دانشگاه آمده است. در رشته مواد هم یک کسی را داریم که امکان قبول شدن در دانشگاه هایی مثل تهران یا امیرکبیر را داشته اما باز هم اینجا را انتخاب کرده است. بی اغراق می گویم که دانشگاه حکیم شکر خدا گام های خوبی را برداشته است.
 
 
گفتنی است فیلم کامل این گفتگوی صمیمانه و متفاوت با دکتر مولوی به زودی در پیج اینستاگرامی کاف تی وی ( kaf.tv@) منتشر می شود.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما