پیشکسوتان، چراغ هندبال سبزوار را روشن نگاه می دارند / هندبال سبزوار چشم به راه بازگشت تماشاچی

گزارش: امید برومندی، سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه
با سپاس از: ریحانی ریاحی
 
ورزش هندبال از چند دهه قبل به‌عنوان ورزش اصلی شهرستان سبزوار مطرح بوده و با تلاش پیشکسوتان این رشته و کسب چندین دوره قهرمانی در ایران و آسیا، دیار سربداران به‌عنوان مهد هندبال ایران شناخته شده است.
 
سال های دهه 60 و اوایل دهه 90 دو دوره بسیار طلایی در هندبال سبزوار بوده که کسب چندین مقام قهرمانی در این دوره ها ، نام مهدهندبال ایران را برای این شهر تثبیت کرده است.
 
اما در دو سال اخیر پس از انحلال باشگاه ثامن الحجج که حامی بومی قدرتمندی برای هندبال سبزوار بود، این ورزش در غرب خراسان بدون حامی مالی قوی باقی ماند و با وجود ورود کوتاه مدت باشگاه بیتا و تیم داری در لیگ برتر، سبزوار به تدریج فرصت کسب قهرمانی در رقابت های هندبال در سطح کشور و آسیا را از دست داد و از مرداد 96 نیز با انصراف بیتا، به طور کل از چرخه ی رقابت های هندبال کشور و تیم داری در لیگ برتر و حتی دسته یک باز مانده است.
 
با این حال در هفته های اخیر هیئت هندبال شهرستان سبزوار مجدداً با حضور شماری از پیشکسوتان این رشته ورزشی تشکیل شده است و از همین رو خبرنگاران اسرارنامه با توجه به اهمیت موضوع هندبال برای شهرستان سبزوار، به سراغ علی شعبانپور رئیس هیئت جدید هندبال و جعفردولت آبادی مسئول کمیته پیشکسوتان هندبال سبزوار رفتند و طی گفتگویی مفصل با این دو چهره ورزشی شهرستان از حال این روزهای هندبال دیار سربداران جویا شدند.
 
 روزی که آقایان علی شعبانپور و جعفر دولت آبادی برای مصاحبه به دفتر اسرارنامه آمده بودند، رضا سیدنیا از هنرمندان محبوب موسیقی سبزوار و سرپرست گروه داروگ نیز به طور کاملا اتفاقی در تحریریه اسرارنامه حضور یافت و با استقبال گرم آقایان شعبانپور و دولت آبادی مواجه شد. از لابه لای سلام و احوالپرسی صمیمانه این چهره های ورزشی و هنری دیار سربداران، برای ما مشخص شد این هنرمند برجسته موسیقی دیار سربداران، چندین سال قبل از بازیکنان تیم هندبال سبزوار نیز بوده و اگرچه اکنون مدت هاست که به خاطر اشتغال به موسیقی دور و بر هندبال نرفته است، اما هنوز هم علاقه قلبی خود را به این رشته ورزشی و دوستان پیشکسوت خود از دست نداده و به همین خاطر در جلسه مصاحبه هندبالیست ها با خبرنگاران اسرارنامه مشتاقانه آنان را تا انتها همراهی کرد.
 
در ادامه شرح کامل گفتگوی آقایان شعبانپور و دولت آبادی درباره هندبال سبزوار را می خوانید: 
 
 

پیش از هر سئوالی لطفا بفرمایید، اصلا چه طور شد که از بین این همه شهرهایی که ورزش هندبال دارند، سبزوار به عنوان مهد هندبال ایران شناخته شده است؟ آیا به خاطر استعداد خاصی است که در بچه های سبزوار است یا دلیل دیگری دارد؟

 
علی شعبانپور رئیس هیئت هندبال سبزوار: کشف استعداد بچه های سبزوار در رشته هندبال به سال 58 بر می گردد که مرحوم کبیران  دبیر ورزش دبیرستان دکتر غنی بودند و در آن زمان استعدادهای بچه های آن دوران در زمینه هندبال را کشف کردند. در آن زمان بچه ها در همه زمینه های ورزشی کار می کردند.
 
اولین دوره هندبال که بعد از انقلاب برگزار گردید، شیروان قهرمان ایران شد و در دوره بعد سبزوار با شیروان مسابقه داد و پیروز شد و گفته می شد که ما اسطوره هندبال ایران را برده ایم. در آن دوره بازیکن ها از نظر آمادگی جسمانی و استعداد سطح خیلی بالایی داشتند. بدین ترتیب از سال 58 استارت کار در سبزوار خورد و در سال های 61 و 62 یک دوره مسابقات هندبال در شهرستان با نام شهدای هویزه برگزار شد و بعد از آن سبزوار با همت و پشتکار هندبالیست های آن زمان و حمایت مردم، دائما در کشور مقام می آورد و اینطور شد که به مهد هندبال ایران شهرت یافت و در آن سال ها اصلا اصفهان و تهران مطرح نبودند و الان چند سالی است که اصفهان خیلی خوب دارد کار می کند.
 
از سال 90 نیز که باشگاه ثامن الحجج وارد لیگ هندبال شد، با حمایت های موثر آقای میرعلی سبزوار مجدداً 4 سال درخشان در هندبال کشور را تجربه کرد و جایگاه مهد هندبال خود را تثبیت کرد.
 
 
چرا سبزوار که روزی با همت هندبالیست ها و مردم این شهر، مهد هندبال ایران شد، امسال در هیچ کدام از رقابت های کشور حضور ندارد و اینطور به حاشیه رفته است؟
 
شعبان پور: بعد از اینکه حمایت باشگاه ثامن الحجج از هندبال سبزوار در دو سال گذشته، به دلایلی منتفی شد، متاسفانه رکود هندبال سبزوار از همان زمان شروع گردید و علاوه بر اینکه نتوانستیم تیم داری موفقی در کشور داشته باشیم، دیگر روی پایه ها نیز کار نمی شد.
 
در رونق و موفقیت تیم های ورزشی، بحث اول اسپانسر است به طوری که اگر توانایی مالی نباشد هیچ شهری نمی تواند کار را ادامه دهد. در سبزوار هم وقتی ثامن الحجج خارج شد کسی نتوانست تیم را سر و سامان بدهد. در واقع یک مساله مهم دیگر که و جود داشت این بود افراد موثری که در هندبال سبزوار داشتیم، کنار کشیده بودند، مثلا در سال های آخر اخوی بنده حاج قاسم شعبانپور به تیم شهرستان فردوس پیوست و از آنجایی که یک سری مسائلی پیش آمده بود که دیگر در سبزوار نمی شد کار کرد، بنده نیز به فردوس رفتم و برای مدتی با تیم هندبال شهرستان فردوس همکاری داشتم. 
 
باشگاه بیتا نیز یک سال بیشتر ورود پیدا نکرد و در آن یک سال هم نتوانست کاری انجام دهد و در لیگ بزرگسالان نیز نتوانست مقام بیاورد. با ورود بیتا به هندبال سبزوار، هیات هندبال  شهرستان نیز در اختیار باشگاه قرار گرفت که مسئولش آقای بروغنی بود و خیلی هم زحمت کشیدند ولی متاسفانه بعد از انصراف بیتا اکنون دیگر حتی در دسته یک کشور نیز تیم نداریم و روی پایه ها هم، کار نشده است و سبزوار در شرایطی قرار گرفته که بازیکنان ما به باشگاه های دیگر تزریق می شوند.  
 
 
گویا به تازگی هیئت جدید هندبال سبزوار را تشکیل داده اید. لطفا درباره این هیئت و چگونگی تشکیل آن توضیح دهید.
 
شعبانپور: از حدود یک ماه قبل آقای نصرالله زاده رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان،  پذیرش ریاست هیئت هندبال را به من پیشنهاد کرده اند، ما هم تصمیم گرفتیم تمام خاک خورده ها  و اساتید هندبال و کسانی که در این رشته زحمت کشیده اند  را دوباره دور هم جمع کنیم و جلساتی گذاشتیم که در آن ها مشکلات قبلی را مطرح نموده و همه تصمیم گرفتند دست به دست هم دهند تا هندبال سبزوار را به شکوفایی سابق برسانند. 
 
جعفر دولت آبادی مسئول کمیته پیشکسوتان هندبال سبزوار: در رابطه با تشکیل هئیت جدید هندبال سبزوار ، بنده خیلی خوشحالم که چراغ هندبال سبزوار دارد دوباره روشن می شود زیرا آقای شعبانپور مسئولیت آن را برعهده گرفته است. با این حال متاسفانه الان بودجه هندبال صفر است و جناب شعبانپور دارند از جیب برای هیات هزینه می کنند و ما حتی توپ برای تمریناتمان نداریم و وضعیت به گونه ای است که کلا هیچ کس حاضر نبود، هیئت را تحویل بگیرد زیرا پذیرفتن این مسئولیت اشتباه بزرگی به نظر می رسید اما آقای شعبانپور باز مردانگی کردند و به میدان آمدند.
 
 
چه کسانی در هیئت جدید هندبال سبزوار عضویت دارند؟ و مهمترین راهبردی که مد نظر دارید، چیست؟
 
شعبانپور: ما در هیئت هندبال تمام افراد را دعوت کردیم حتی کسانی که ممکن بوده با آن ها اختلاف نظر هم داشته باشیم. بنابراین اکنون نیروی مورد نیاز را داریم و فکر نمی کنم غیر از این ها افراد دیگری باشند که بتوانند هندبال سبزوار را نجات دهد.اعضایی که در هیئت فعلی هندبال سبزوار گرد هم آمده اند، همه از نظر بار فنی  بسیار قوی هستند از جمله آقایان شعبانپور (حاج قاسم)، عرب، اسماعیل زاده، دولت آبادی ، پیمانی، آقای فتحی و ...
 
یکی از نقاط عطفی که در کادر فنی سبزوار وجود دارد این است که ما حدود 8 نفر مربی داریم که از لحاظ فنی در ایران تک هستند و می توانیم بازیکن ها را از طریق این مربیان شکوفا کنیم اما متاسفانه از توانایی های آن ها استفاده نمی شود. مثل آقایان پیمانی، ربانی، فریور، اسماعیلی ، جواد شعبانپور که مدرک فوق لیسانس فیزیولوژی دارند و پارسال هم مربی تیم بوده اند و تیم جوانان را قهرمان کردند و همه آنان بازیکن تیم ملی هندبال بوده اند و اکنون در هیئت هندبال شهرستان نیز عضویت دارند.
 
یکی از هدف های مهممان نیز این است که بتوانیم پایه ها را کار کنیم چون وقتی اسپانسری می آید معمولا اسپانسر تیم بزرگسالان می شود و متاسفانه به جوانان و نوجوانان کمتر بها می دهند و در این جا وظیفه هیئت است که بتواند روی آن ها هم سرمایه گذاری کند.
 
به تازگی نیز ما جلسه ای داشتیم با آقای کرامت رئیس شورای شهر و یکی از برنامه هایمان این است که بتوانیم برای هیئت هندبال سبزوار، هیئت رئیسه ای تشکیل دهیم و هیات رئیسه شامل کسانی باشند که حرفشان در ارگان های شهرستان نفوذ داشته باشد. به زودی نیز با شورای شهر و فرمانداری جلسه ای پیرامون همین موضوع خواهیم داشت.
 
به هرحال هندبال سبزوار فراتر از فقط یک ورزش، به عنوان برند و افتخار این شهر مطرح است و این توجه ویژه تری را می طلبد و مسئولین باید این درک را داشته باشند که این ورزش با اسم سبزوار گره خورده و نام این شهر را در سطح مراکز استان های کشور بالا آورده است.
 
ضمنا یکی از شروط بنده برای پذیرش مسئولیت این بود که هیئت هندبال دیگر مانند گذشته به اسپانسرها واگذار نشود تا بتواند به عنوان یک هسته ثابت و همیشگی امور هندبال این شهر را پیگیری کند و هر اسپانسری که به میدان آمد فقط باشگاه را در اختیار داشته باشد نه هیئت هندبال را. زیرا یکی از دلایل افت هندبال شهرستان در بعضی دوره ها این بود که با ورود اسپانسر، هیئت هندبال نیز به آن واگذار می شد و بنابراین زمانی که اسپانسر همکاریش را پایان می داد، هیئت هندبال هم عملا از بین می رفت و همه چیز باید دوباره از صفر شروع می شد. اما اکنون قرار بر این شده است که هیئت هندبال از باشگاه جدا باشد. زمانی که هیئت از باشگاه جدا شود باشگاه در لیگ برتر تیم داری می کند و در کنار آن هیئت هندبال را ساپورت مالی می کند تا ما بتوانیم تیم های جوانان و نوجوانان را نیز داشته باشیم . ما پارسال در لیگ حضور داشتیم ولی نوجوانان و جوانان به آن صورت فعالیتی نداشتند. اکنون اگر بتوانیم پایه ها را به آن سطح مورد نظر برسانیم،  قطعا اسپانسر هم ورود پیدا می کند و زمانی که اسپانسر ورود کند ما می توانیم مجدداً در لیگ هم تیم داری کنیم.
 
دولت آبادی : اشتباه شهر ما همیشه این بوده که با ورود اسپانسر هیئت تحویل حامی مالی می شده است اما باید هیئت از اسپانسر جدا باشد . الان به چه دلیل حساب هیئت هندبال سبزوار خالی است و چرا باشگاه ها کمکی به هیئت نکرده اند و مبلغ ناچیزی به حساب آن نریخته اند تا بتواند سرپا بماند. چرا ما 6 ماه بدون هیئت بوده ایم؟ چرا سالن ما خاک می خورد و رو به خرابی می رفت؟ در اصفهان هیات از باشگاه جداست و هیچ گاه به اسپانسرها سپرده نشده است و این بهترین کاری است که می شود انجام داد چرا که اگر باشگاه کنار بکشد هیئت همچنان پا بر جا می ماند. 
 
من از حاج آقای میرعلی ممنونم که پنج سال ورزش این شهر را به نحو احسنت و در تمام رشته ها حمایت کردند. کار ایشان خیلی خوب بود و پایه هایمان خیلی خوب کار می کردند و تیم هایمان همیشه در همه رشته ها قهرمان بودند.
 
حتی با پیشنهاد حاج قاسم شعبانپور قرار بود آقای میرعلی یک سالن 6هزارنفره نیز در سبزوار بسازند اما بعد از خروج ثامن الحجج، ورزش این شهر بسیار افت کرد و بعد از آن باشگاه بیتا وارد کار شد ولی متاسفانه نتوانست آن کارایی را داشته باشد و کنار کشید و هیات هندبالمان بی پناه ماند.
 
حالا واقعا جای سئوال است که چرا هندبال که برند این شهر است اینگونه مورد بی توجهی قرارگرفته است؟  من از مسئولین انتظار دارم در حال حاضر که وضعیت این گونه است و پیشکسوتان ورود پیدا کرده اند از هندبال سبزوار واقعا حمایت کنند.
 
البته در همه کشور نوعی بی توجهی از سوی مسئولان نسبت به امر ورزش وجود دارد که به استثنای فوتبال، بودجه های خیلی کمی اختصاص می دهند و این فقط مختص سبزوار نیست و به جز فوتبال در ورزش های دیگر هم سرمایه گذاری خیلی کم است.
 
ما نیز به نوبه خود قرار است به زودی تمرینات  پیشکسوتان  را شروع کنیم تا انشاالله اگر بشود و مسئولان شهرمان بودجه ای را به هندبال اختصاص دهند، مسابقات قهرمانی پیشکسوتان هندبال کشور را در سبزوار برگزار کنیم.
 
یکی از اهدافی که هیات هندبال و من خودم به عنوان مسئول کمیته پیشکسوتان دنبال می کنیم ارتباط  پیشکسوتان با رسانه هاست. در واقع می خواهیم از رسانه ها در تمرینات پیشکسوتان  دعوت کنیم و امیدواریم همه از جمله صدا و سیمای خراسان در پوشش اخبار این حوزه فعال باشند.
 
 
رمز موفقیت هندبال سبزوار در دهه 60 چه بود و مسئله تأمین مالی تیم به چه شکلی انجام میشد؟
 
شعبانپور: در سال 62 هندبال سبزوار اصلا به این شکل اسپانسر نداشت و خود مردم و ارگان ها تیم را حمایت می کردند که می توانستیم هندبال را به آن مرحله برسانیم ولی متاسفانه الان یک سال اسپانسر می آید و کار می کند و سال دیگر می رود و هندبال به هم می خورد ماباید چاره ای بیاندیشیم تا بتوانیم روندی رو به بالا داشته با شیم. در حال حاضر هم باید مردم و ارگان ها کمک کنند تا بتوانیم به آن مرحله ای که می خواهیم برسیم.
 
مسئولین شهر نیز حتما باید برای حمایت از هندبال همت کنند و ما راهکارش را هم داده ایم . در واقع اگر مسئولان بخواهند، تشکیل و حفظ هیئت امنای هندبال سبزوار به طور مستقل از اسپانسرها شدنی است. به طوری که اگر بتوانند از هر ارگانی یک درصد بودجه در نظر بگیرند و به هندبال شهرستان تزریق کنند، وضعیت این ورزش رونق خواهد گرفت.
 
در حال حاضر اصفهان که از اصلی ترین رقیب های سبزوار در بحث هندبال است، دارد در همه ابعاد خوب کار می کند. و آقای افتخاری رئیس هیات هندبال اصفهان، از تمام کارخانه های اصفهان درصدی دریافت کرده و وارد هیات هندبال می کند تا به تیم ها تزریق شود ولی سبزوار در این مورد کمی غفلت کرده است.
 
از اهداف دیگری که در هیئت هندبال شهرستان سبزوار دنبال خواهیم کرد، این است که بتوانیم تماشاچیان را دوباره به سالن برگردانیم. زمانی که ما خودمان بازی می کردیم سالن پر از تماشاچی بود و حدود 3000 تا 3500 نفر تماشاچی داشتیم ولی پارسال متاسفانه شاید 500 الی 600 نفر بیشتر نبودند. 
 
در واقع مسابقات جام هویزه که در دهه شصت در زمین آسفالت برگزار می شد تا نیم متری خط زمین تماشاگر نشسته بود و در زمان ثامن الحجج نیز به همین شکل بود و تماشاچیان واقعا استقبال می کردند و بازیکنان آن دوره را خیلی خوب می شناختند.تماشاچی های سبزوار از نظر بار فنی خیلی بالا هستند و به سرعت متوجه ضعف تیم ها می شوند و اگر ببینند سبزوار مثل قدیم کار نمی کند حضورشان در سالن ها افت پیدا می کند. 
 
برای تحقق این هدف و آشتی دادن مجدد تماشاچیان با هندبال سبزوار تصمیم داریم یک دوره مسابقات در تمام مقاطع نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در سطح شهر برگزار کنیم و همچنین آقای دولت آبادی پیگیر آن هستند که بتوانند میزبانی مسابقات هندبال پیشکسوتان ایران را در سبزوار بگیرند تا مردممان ببینند هندبال سبزوار دارد احیا می شود و دوباره برای آمدن به  سالن رغبت کنند تا به دنبال آن انشاالله اسپانسرهای خوبی هم برای تیم پیدا شوند. 
 
یکی از برنامه های ما از برای برگزاری مسابقات پیشکسوتان هندبال این است که تماشاچیان را دوباره داخل سالن بیاوریم و وقتی بگوییم پیشکسوتان قدیمی همچون آقای شاه حسین، آقای عرب ، آقای اسماعیل زاده، حاج قاسم شعبانپور حضور دارند تماشاچی با دید دیگری وارد سالن می شود. به هرحال پیشکسوتان همیشه اعتباری دارند که حضورشان خیلی می تواند برای جذب تماشاچیان موثر باشد.
 
بخشی از موفقیت تیم های ورزشی از جمله هندبال سبزوار به حمایت تماشاچیان بستگی دارد . و این تماشاچی است که می تواند یک رشته ورزشی را بالا بیاورد و اگر تماشاچیان با حضور و هیجان خود، علاقه شان را نشان دهند، قطعا مسئولین و اسپانسرها هم ورود پیدا می کنند. 
 
با وجود اینکه می فرمایید تماشاگران سبزواری دانش و اطلاعات بالایی دارند، اما در این بین عده ای تماشاگرنما هم همواره هستند که در هنگام مسابقات رفتارهای ناشایستی نشان می دهند. آیا برای کنترل رفتار این تماشاگرنماها و تأثیری مخربی که می تواند بر وجهه شهر و تیم داشته باشدمی توان کاری کرد و شما برنامه ای دارید؟
 
دولت آبادی: تماشاگرنماها همیشه در همه جا هست . ما اگر بتوانیم خانواده هایمان را وارد سالن کنیم خیلی از این مشکلات حل می شود . مورد دیگر این که باید از لیدرها فرهنگ سازی شود . ما در سبزوار لیدرهای خوبی داریم که می توانیم از آن ها کمک بگیریم چون لیدر خیلی روی تماشاگر نفوذ دارد. 
 
در زمان بیتا به پیشکسوتان و لیدر ها کمتر توجه می شد. تعداد تماشاچی در زمان بیتا به 300تا 400 نفر کاهش پیدا کرده بود اما با ورود پیشکسوتان ولیدرها تعداد تماشاچیان افزایش پیدا کرد. ما باید به تماشاگرمان بها بدهیم . اگر بها بدهیم تماشاگر هم به حرف ما گوش می دهد و اگر بها ندهیم تماشاگر کار خودش را می کند.
 
شعبانپور: ما در زمان ثامن الحجج برنامه های متنوعی داشتیم مثل  کانون هوادارن ثامن الحجج که آقای جعفر دولت آبادی در آن زمان خیلی نقش داشتند و خیلی از کارهای اجرایی را انجام می دادند. 
 
هندبال سبزوار اگر در دوره ای توانسته است موفق باشد فقط یک بخش آن به خاطر اسپانسر بوده است و بخش دیگرش به خاطر استعدادها و افرادی هستند که چه در بخش ورزش و چه در بخش های اجرایی و امور اداری فعالیت داشته اند و دلسوز بوده اند و همچنین تماشاگرانی که با حضور و حمایتشان باعث دلگرمی و روحیه بخشی به بازیکنان و دست اندرکاران هندبال بوده اند.
 
 
آیا ساختاری در شهرستان هست که بتواند اسپانسر مناسبی باشد یا این که باید منتظر اسپانسری خارج از شهرستان باشیم؟
 
شعبانپور: در سبزوار می شود اما همت می خواهد شورای شهرمان می تواند این کار را انجام دهد. چون شهرداری و شورای شهر درآمدزا هستند خیلی خوب می توانند در این زمینه کمک کنند. سبزوار یکی از شهرهای سرمایه دار ایران است. فقط اگر یک مدیریت درستی صورت بگیرد می توان از منابع داخل شهرستان هم برای حمایت از تیم هندبال سبزوار استفاده کرد. حتی اگر قرار بر استفاده از اسپانسر خارج از شهرستان باشد، باید مدیریت شهریمان اصلاح شود تا سرمایه گذاران بیایند و در این شهر حضور یابند نه اینکه فراری باشند. البته ما نمی خواهیم مدیریت شهری را زیر سوال ببریم . مدیریت شهری نیز کار می کند اما باید بهتر از این ها باشد لااقل برای برندهای شهر. مدیریت شهری از حاج آقای میرعلی هم که به خوبی حمایت نکرد.
 
در سال های دهه 60 که هندبال سبزوار بسیار رونق داشت، مردم نیز به صورت خودجوش حمایت می کردند و فیش هایی در سطح شهر توزیع می شد و هر شهروندی بر اساس توان خودش هزینه ای را پرداخت می کرد و از این  طریق به هندبال تزریق می شد و این گونه بود که تیم هندبال سبزوار روی پای خودش ایستاده بود، در دوره کنونی نیز برای حمایت از هندبال سبزوار، این شیوه می تواند دوباره احیا شود.
 
 به هرحال ما می خواهیم سبزوار را دوباره مانند دوره های قبل آسیایی کنیم. برای موفقیت هندبال سبزوار سه فاکتور باید وجود داشته باشد: 1- اسپانسرمالی قوی 2- همت ورزشکاران و استعداد آن ها 3- مدیریت صحیح تا این عوامل را دور هم جمع کند و بتواند آن ها را استمرار دهد که متاسفانه شهرستان در زمینه مدیریت کمی ضعف داشته است.
 
 
اخیرا آقای مقصودی نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که مبلغ 240 میلیون تومان اعتبار برای ورزش شهرستان گرفته اند، از این رقم چه مقدار سهم هندبال شهرستان شده است؟
 
شعبانپور: متاسفانه هیچ رقمی صرف هندبال نشده است. با اینکه هندبال برند ورزش سبزوار است ولی از این اعتبار سهمی به هندبال نرسیده است.
 
این که فقط در حرف بگوییم سبزوار مهد هندبال ایران است کافی نیست و شورای شهر، نماینده ها ، شهردار و فرماندار و .. همگی باید حمایت کنند تا فقط در حرف نباشد که بگوییم سبزوار مهد هندبال است و مثل قدیم ساختارهای قوی وجود داشته باشد تا بتوانیم با اتکا به آن ها بگوییم که سبزوار مهد هندبال ایران است.
 
به هرحال ما دو سه هفته ای هست که هیات هندبال سبزوار را قبول کردیم و الان تمام کسانی که اعتبار هندبال شهرستان هستند برگشته ند و منتظر اقدام مسئولین هستند.
 
 
در دوره ای که باشگاه ثامن الحجج حامی هندبال سبزوار بود، با وجود اینکه دائما مقام قهرمانی کسب می کردیم، اما یکی از نقدهایی که وارد بود، استفاده از بازیکنان غیر بومی در هندبال سبزوار بود. نظر شما درباره استفاده از بازیکنان غیر بومی چیست؟ 
 
شعبانپور: ببینید این موضوع تا حد زیادی به اسپانسر بستگی دارد. زیرا تیم داری در لیگ یک موضوع است و آوردن مقام و کسب قهرمانی یک موضوع دیگر. باید دید زمانی که یک اسپانسر ورود پیدا می کند چه هدفی دارد؟ مثلا بیتا می گفت مقام نمی خواهم فقط  می خواهم در لیگ حضور داشته باشم و فقط هم از بازیکن های بومی استفاده می کرد اما ثامن الحجج می خواست که مقام بیاورد در این زمان مربی یا کادر فنی اگر ببیند نیروهای بومی شان به آن حد نرسیده اند، مجبور می شوند بازیکن از جای دیگری بیاورند. 
 
ما پارسال تیم داری می کردیم و همه بچه های سبزوار بودند اما در دوره ثامن الحجج که مقام می خواستیم، از 16 بازیکن تیم، حدود 10-12 نفرشان غیر بومی و 8 نفر آن ها اصفهانی بودند. الان اصفهان به قدری بازیکن دارد که کل تیم های لیگ را دارد تغذیه می کند ولی چرا ما نداشته باشیم؟ 
 
به نظرتان با توجه به جایگاه خاص ورزش هندبال در سبزوار و نیز با توجه به اینکه سبزوار یک شهر دانشگاهی است، می توان در کنار تیم داری و شرکت فعالانه در رقابت های هندبال کشور، پیشنهاد تاسیس یک دانشکده هندبال را نیز در این شهر مطرح کرد؟
 
شعبانپور: تأسیس یک دانشکده البته هزینه بالایی نیاز دارد، اما وقتی که شهری مهد هندبال نامیده شود، داشتن یک دانشکده هندبال با هر هزینه ای هم که داشته باشد چیز عجیبی نیست. 
 
 
در مجموع با همه این شرایطی که اکنون به وجود آمده، چه قدر امیدوار هستید که انسجام و اتحاد مورد نظر برای اعتلای مجدد هندبال سبزوار، شکل بگیرد؟
 
شعبانپور: ببینید، اکنون پیشکسوتان و همه دلسوزان هندبال سبزوار خودشان به تکاپو افتاده اند که در این زمینه کاری بکنند و به سراغ حاج آقای شعبانپور آمده اند. اما برای اینکه بتوانیم پیش بینی از آینده تیم داشته باشیم، باید از وضعیت فعلی کاملا آگاه باشیم. ببینید زمانی که ما یک سال در سوپرلیگ تیم نداشته باشیم سال بعد قطعا  دسته یک خواهیم بود. اگر در دسته یک نیز تیم نداشته باشیم سال بعد در دسته دو قرار می گیریم و 
این موضوع چندین سال ما را عقب می برد و دست کم  دو سه سال طول می کشد که این تیم بتواند دوباره به سوپر لیگ برگردد. به همین دلیل ما امسال خیلی تلاش کردیم در دسته یک تیم داشته باشیم تا حداقل سال دیگر به سوپرلیگ برویم. اما متاسفانه الان شرایط خیلی سخت شده است و باید از صفر شروع کنیم.
 
 به همین خاطر برای شروع مجدد ما می بایست بتوانیم یک اسپانسر جذب کنیم که فقط تیم هندبال سبزوار را یدک بکشد تا برویم بالا و تیم داری کنیم  ولی هنوز نمی توانیم مقام بیاوریم. البته الان تیم جوانان ما تیم خیلی خوبی است که پارسال اول شد و اگر دو سال دیگر بگذرد می توانیم این تیم را به تیم بزرگسالان تزریق کنیم.
 
 بنابراین اگر حداقل بتوانیم سال دیگر برای دسته یک، تیم داشته باشیم که چراغ هندبال این شهر خاموش نشود خیلی مهم است و فقط اگر همین اول کار استارت خوبی توسط مسئولین بخورد من قول می دهم با این شیوه ای که پیش گرفته ایم بقیه چیز ها اتوماتیک درست می شود و خواهیم توانست مثل سال های قبل هندبال سبزوار را به اوج برسانیم.
 
دولت آبادی: من به شرایط پیش آمده خیلی خوش بین هستم یکی از اتفاقات خوبی که در هیات جدید هندبال سبزوار افتاده ، انجام کمیته بندی است. ما الان کمیته پیشکسوتان ، آموزش، استعدادیابی، مربیان، داوران، روابط عمومی و... را داریم که البته قبلا هم داشته ایم اما نه به این گستردگی و کسانی را که آقای شعبانپور وارد کرده اند آدم های دلسوزی هستند و مسائل مادی برایشان هیچ ارزشی ندارد وحالا همگی باید دست به دست هم دهیم و مسئولین ، نمایندگان ، شهردار، شورای شهر، فرماندار و ... ورود کنند و امیدوارم بازیکن های ما برگردند که در حال حاضر هم بدون هیچ چشمداشتی برگشته اند، اما زندگی الان بسیار سخت است . بازیکن ما که درس و دانشگاه و کارش را رها می کند وارد هندبال می شود باید ساپورت شود . 
 
به هرحال مشکل اصلی از خودمان بوده است و از این که ما هیات نداشتیم. درحال حاضر گناباد و قائن از بچه های سبزوار استفاده می کنند و با مربی گری آقای حمید ربانی کیا یکی از بچه های سبزوار در کشور مقام می آورند، ولی سبزوار یک تیم ندارد.آقای فریور نیز در طبس مربی گری می کند و روی پایه های آن جا کار می کند به این دلیل که آن ها حامی می شوند و خرج می کنند و هیات دارند اما سبزوار متاسفانه ندارد.
 
ما امیدواریم در هیئت جدید که تشکیل داده ایم، همه این مربیان و بازکن هایمان را برگردانیم. ما از هر حامی مالی و اسپانسر استقبال می کنیم که بیایند و تیم داری کنند. در هندبال سبزوار به روی هر کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند، از هر شهری باز است.
 
 
نظرت را بنویس
comments

foad tajabadi

از نظر من شاه حسین بهترین بازیکن سبزوار بوده و اینو از هرکی بپرسی تایید میکنه

علی

خبر هندبال که روی سایت گذاشته اید این خبر رو باید از تلویزیون و رادیو ورزش و ر وزنامه های کشور مخصوصا در تهران و مشهد پخش شود و از نماینده های سبزوار در مجلس بخواهیم که حمایت کنند ودنبال بودجه واسپانسر باشد باید حرکتی کهانجام گرفته روگسترده و با شیپ تند ادامه دهیم ممنون از آقای شعبان پور
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما