انتخاب مجدد اشرف غنی، رئیس جمهور بیهقی خوان افغانستان و فرصتی برای یک میراث مشترک

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
کمتر از یک ماه قبل تصویری از رئیس جمهور افغانستان در رسانه ها پخش شد که عالی ترین مقام اجرایی یکی از 3 کشور فارسی زبان جهان را در جریان یک سفر هوایی برای شرکت در اجلاس اقتصادی داووس در حال مطالعه کتاب تاریخ بیهقی نشان می داد. اکنون با اعلام نتایج چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان مشخص شد که محمد اشرف غنی برای 5 سال دیگر رئیس جمهور این کشور باقی می ماند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه زمانی که تصویر بیهقی خوانی اشرف غنی در رسانه ها منتشر شد، بعد از برگزاری انتخابات افغانستان بود و این کار او نمی توانست یک کار تبلیغاتی باشد. تاریخ بیهقی به گفته همه صاحب نظران مربوطه یکی از معتبرترین منابع ادبی و تاریخی جوامع فارسی زبان است. کتابی که هم از جنبه هنری و نثر کلاسیک فارسی حائز اهمیت است و هم از جنبه کسب آگاهی درباره یکی از مهمترین دوره تاریخ سیاسی که در دوره غزنویان و قبل از آنان بر این سرزمین کهن گذشته است.
 
همین موضوع باعث می شود که هم کتاب تاریخ بیهقی و هم نویسنده آن ابوالفضل بیهقی با وجود اصالت سبزواری اش، جنبه بین  المللی پیدا کنند که حداقل بین سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان که امروزه فارسی زبان رسمی آنان است و نیز همه کشورهایی که در دوره غزنویان تحت نفوذ و سلطه آن سلسله قدرتمند بوده اند، مطالعه این کتاب وزین و نکات و دیدگاه های نویسنده روشن ضمیرش، حائز اهمیت باشد.
 
با وجود این اهمیت بالای تاریخ بیهقی و شخصیت قابل قبول نویسنده اش که هم ایران و هم افغانستان او را جزء بزرگان و مشاهیر ملی خود می دانند، اما تا کنون چنان که باید و شاید در شهرستان سبزوار و کشور ایران حق مطلب در خصوص آنها ادا نشده است. در حالیکه وجود چنین بزرگانی و چنین میراث معنوی ارزشمندی می تواند به عنوان ریشه های محکمی برای برقراری و یا تحکیم پیوندهای فرهنگی بین ملت ها در هر کجای جهان محسوب شود.
 
این روزها هیاهوی تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم در همه شهرهای ایران از جمله سبزوار برپاست. اما در بین ستادهای انتخاباتی نامزدهای سبزوار، هر چه می گردیم کمتر حرف و شعاری درحوزه مسائل فرهنگی و ارج گذاری و دغدغه مندی نامزدها برای میراث معنوی ارزشمند این سرزمین پیدا می کنیم. هر چند گوشمان از شعار و وعده های انتخاباتی پر است، اما به هرحال در شهری که مهمترین برند تاریخی و فرهنگی آن ادیبان بلند آوازه و کتاب های گرانسنگ آنان است، شایسته بود که حتی در مقام شعار هم که شده توجه و اشاره ای به این ظرفیت های ادبی می شد.
 
البته دو نماینده کنونی سبزوار در مجلس شورای اسلامی در طول چهار سال گذشته چندین بار وعده پیگیری و ثبت اول آبان را به عنوان روز بزرگداشت بیهقی در تقویم ملی ایران را مطرح کردند که آن هم مانند بسیاری از وعده های دیگر به سرانجامی نرسید و حتی در آبان 98 علی رغم اعلام های قبلی به دلیل ناهماهنگی های موجود نشد که میزبان حضور سفیر افغانستان در مراسم بزرگداشت بیهقی در سبزوار باشیم، اما به هرحال این ناهماهنگی ها و کارنابلدی های مسئولان و مقامات فعلی چیزی از ارزش های ابوالفضل بیهقی به عنوان یکی از مشاهیر ملی و بین المللی این سرزمین کم نمی کند و تاریخ بیهقی همچنان میراث معنوی ماندگاری برای همه ملت های فارسی زبان است.
 
اکنون که چندی قبل با انتشار عکسی معنادار از بیهقی خوانی اشرف غنی در رسانه ها، معلوم شد، رئیس جمهور فعلی افغانستان متوجه ارزش و اعتبار این اثر گرانسنگ تاریخی و ادبی فارسی هست، امید می رود مقامات ایران خصوصا مسئولان فرهنگی و نمایندگان فعلی و آینده شهرستان سبزوار نیز از این فرصت و بهانه به دست آمده به نحو شایسته ای استفاده نموده و چه در راستای ثبت ملی یک ابان روز بزرگداشت بیهقی در تقویم ایران و چه در راستای برگزاری بزرگداشتی ملی و منطقه ای برای ابوالفضل بیهقی در سال آینده نهایت همت خود را به کار گیرند.
 
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم امید برومندی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما