گل بخودی!

 
امیر حسین ناطقی
 
اخیرا ائتلافی به نام یاران انقلاب طی یک پروسه  شفاف با دعوت از کاندیداهای همسو در جهت رسیدن به یک اجماع فراگیر در بدنه  اصولگرایی سبزوار شروع به برگزاری جلسات متعدد نموده و پس از رسیدن به هشت گزینه به وسیله خرد جمعی؛ با رای گیری در بین صاحب نظران طیف اصولگرا دو گزینه را معرفی کرده است.
 
مجموع این حرکات واکنش های متفاوتی را در بین جناح ها ایجاد کرده و جناج مقابل در یادداشت های مختلف به تخریب و تقبیح این جریان پرداخته؛ حتی متاسفانه نمایندگی سبزوار یکی از احزاب مشهور اصلاح طلب؛ این تشکل را به لحاظ نداشتن مجوز، غیرقانونی دانسته و از نهادهای ناظر خواستار برخورد شده است!
 
به عنوان طرفداران تفکر اصلاح طلبی‌؛ فارغ از اختلاف عقیده و خط مشی با این جریان در ابتدا می بایست به جمعیت یاران انقلاب که چنین منسجم با سازوکار مشخص و سازمان دهی شده درجهت انجام یک فعالیت مدنی گام برمیدارد تبریک بگوییم، چراکه فارغ از نتیجه پیمان این گروه، بزرگترین دستاورد این حرکات تمرین دموکراسی، اشاعه فرهنگ گفتگو و توافق و پرهیز از مجادله و تخریب است‌.
 
شاید تنها راه رسیدن به یک جامعه مدنی فعال‌، نیازی که بیش از پیش در تفکر اصلاح طلبی وجود دارد.
متاسفانه هم نظران ما نه تنها نتوانسته اند همگرایی را ایجاد کنند، از آن بدتر شروع به انتقاد می کنند به عنوان مثال نداشتن مجوز! دوستان؛ ایجاد حلقه های کوچک فکری مشخص و داشتن جمع های هم نظر برای ایجاد فضای تعامل و گفتگو، اتفاقا شکل خوب انتخابات در تشکیل ایجاد فضای گفتمان های موازی مخالف و همسو خواهد بود‌. چه خوب که این حلقه ها در انحصار چند مجموعه نبوده و درگیر کاغذبازی های مرسوم مجوزی نباشند.
 
به طور واضح ارزش یک پویش جمعی به خودجوش بودن و عدم وابستگی به نهادهای دولتی و غیردولتی ست. به راستی اگر جمعیت های مروج تفکر اصلاح طلبی به جای درخواست مجوزها تلاش میکردند به تشویق ایجاد فضای تعامل، گفتگو و دورهمی، نه تنها در فضای سیاسی بلکه در حوزه های علمی‌‌، فرهنگی، اجتماعی، هنری و… رسالت اصلاح طلبانه خود را انجام داده بودند. چرا که تفکر گفتگو و زنده باد مخالف من از همین جمع های کوچک شکل میگیرد نه با ابلاغ از احزاب آنچنانی، حتی رویکرد اصلاح طلبی می بایست حذف اجبار چنین مجوزهایی و تشویق افراد به تشکیل پویش های مردمی باشد.
 
درپایان ضمن تقدیر مجدد از حرکت یاران انقلاب در تشکیل یک سازوکار و ترویج همگرایی و تعامل؛ امیدوارم چنین حرکت هایی الگویی قرارگیرد برای تمام  جریان های سیاسی سبزوار
 
اميرحسين ناطقی
دانشجوی دکترای ارتباطات
 

این یادداشت  از جانب یکی از مخاطبان و صاحب نظران گرامی اسرارنامه، به تحریریه ارسال شده است.

اسرارنامه در ادامه بدون تایید یا رد محتوای این یادداشت و فقط به قصد احترام به جریان باز رسانه ای به انتشار این یادداشت می پردازد.

 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما