زنگ خطری برای سبزواری ها

تلاش همسایگان شرقی و غربی برای مصادره برند سربداران سبزوار

علی نورآبادی

در رسانه ها آمده بود که ميامي و نيشابور تفاهم نامه امضا کردند براي برگزاري همايش شيخ حسن جوري. قبر شيخ حسن جوري ظاهرا در روستاي فرومد است و مي خواهند به مناسبت همايش برپا کنند.

جالب است که روستاي فرومد تا چند سال پيش جزو سبزوار بود اما در غفلت نمايندگان و مسئولان وقت اين روستا را از سبزوار جدا کردند و به شاهرود دادند و حالا جزو ميامي شده است. آدم وقتي اينها را مي بيند تازه مي فهمد که چه کوتاهي ها و چه غفلت ها در گذشته درباره سبزوار صورت گرفته و چه جفاها رفته است.

اين يعني چه؟ يعني اين که آنها با پرش از روي سبزوار "خاستگاه نهضت سربداران" مي خواهند باز هم در غفلت مسئولان محترم، اين نهضت را هم براي خودشان مصادره کنند. هيچ بعيد نيست اگر بي عملي و غفلت هاي مسئولان سبزواري همين طور ادامه يابد، نهضت سربداران هم به نام ديگر شهرها در سطح ملي مطرح و در ذهن و زبان مردم ثبت و ضبط شود.

اين روستا چند اثر تاريخي و فرهنگي ارزشمند (از جمله مسجد جامع و آرامگاه ابن يمين فرومدي) دارد و جزو روستاهاي هدف گردشگري انتخاب شده است. از سبزوار که به تهران مي رويد تابلو بزرگ اين روستا را حتما مي بينيد و غصه مي خوريد.

جالب است بدانيد که حالا که داورزن و ميامي به شهر تبديل شده اند، فاصله فرومد تا داورزن تنها 20 کيلومتر اما تا ميامي بيش از 120 کيلومتر است. روستاي فرومد ريشه در خاک خراسان و سبزوار دارد و بخشي جدايي ناپذير از قلمرو فرهنگي و تاريخي خراسان است و هيچ سنخيت فرهنگي با سمنان ندارد.

 و جالب تر اين که نمايندگان نيشابور بعد از چند سال پيگيري مي خواهند چهار روستا را از خوشاب جدا کنند اما نمايندگان ما همچنان در غفلت هستند و براي برگرداندن اين روستان به قلمرو خراسان و سبزوار هيچ کاري نمي کنند. اگر آنها مي توانند چهار روستا را از خوشاب جدا کنند چرا نمايندگان ما نتوانند فرومد را به خاک خراسان و سبزوار برنگردانند. اگر وزارت کشور با جدايي آن چهار روستا موافقت کند بايد با بازگرداندن فرومد به سبزوار هم موافقت کند. هيچ فرقي بين اين دو نيست پس چرا بايد تبعيض قائل بشوند. بنابراين نمايندگان محترم سبزوار بايد بازگرداندن فرومد را در دستور کارشان قرار دهند و به صورت جدي از وزارت کشور پيگيري کنند.

منبع: کانال برای سبزوار https://t.me/barayesabzevar.   

نظرت را بنویس
comments

صادق ترشیزی اصل برگو

یک نماینده زن نیشابوری عرضه اش بیش از کل مردان نماینده از ابتدا تا کنون سبزوار مااست. همین کمربندی های دوشهر را مقایسه کنید دو شهر یکی با انبوه سرعت گیر یکی با حدود شش پل و زیر گذر . این فرهنگ ما است که سرعت را بگیریم وفرهنگ آنان است که تسهیل امور کنند. حقشان را می گیرند نوش جانشان.

مسعود

با سلام نهضت سربداران در واقع طغیان خشم فروخورده ملت ایران علیه سالها حاکمیت بیگانه بود که درواقع با استفاده از عناصر مختلف در باشتین شروع شد و گستره نفوذ فرهنگی و سیاسی آن تا طبرستان و حتی تا سمرقند در آنسوی جیحون نیز کشیده شد. در این قیام می بینیم که از مازندران شیخ خلیفه مازندرانی و سید قوام مرعشی و از نیشابور شیخ حسن جوری، عزالدین سوقندی و مولانا لطف الله نیشابوری نیز حضور دارند و این که برای بزرگداشت اینها مراسمی برگزار گردد مصادره نهضت نیست بلکه سهمی است که در بزرگترین نهضت آزادی بخش قرن چهاردهم در ایران رخ داده است. اما در بحث چهار روستای ذکر شده سالهاست که این روستاها اگرچه از لحاظ سرزمینی جزو شهرستان خوشاب هستند اما همگان نیک می دانند که چند صد سکنه روستا همواره خواهان بازگشت به سرزمین اصلی خود بودند کما اینکه دهستان دره یام که بخش اعظمی از شهرستان خوشاب می باشد دو دهه قبل از نیشابور منتزع و به سبزوارملحق شد. البته بنده با بازگشت فریومد عزیز به خاک خراسان موافق هستم چرا که ایجاد گسست در مناطق یکپارچه فرهنگی و سرزمینی نتیجه ای جز خسران برای تصمیم گیران نخواهد داشت.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما