قابل توجه شهرداری، ثبت اسناد و نهادهای مسئول!!!

فرصت سوزی شرکت ثمین بیهق و غفلت مفرط مسئولین شهر

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مردم سبزوار چندین سال قبل به امید سرمایه گذاری در منطقه و پیشرفت شهرستان دست به دست هم دادند تا فعالیت اقتصادی عظیمی راه اندازی نمایند. سبزواری ها در آن سالها با اعتماد پای کار آمدند و با سرمایه خود خواستار راه اندازی  فروشگاه های زنجیره ای شدند که در سالهای گذشته تنها شهرهای بزرگ از آن بهرمند بودند. زیرا هم خواستار سود و منفعت خود بودند، و هم می خواستند دیار سربدارن نیز، شاهد فعالیت اقتصادی عظیمی باشد. از همین رو شرکت ثمین بیهق تشکیل شد تا هم سرمایه مردم غرب خراسان رضوی را افزایش دهد و هم خدمات مطلوب نیز به مردم این دیار ارائه دهد، اما زیاد به طول نینجامید که سیاست ها ، تصمیمات، رویه ها و مقررات این شرکت ناکام ماند  و سرمایه گذاران آرزوهای خود را بر باد رفته دیدند. از همین رو رسانه های مختلف سنگ صبور سهامداران این شرکت شده اند و گاه و بیگاه درد دل های سرمایه گذاران را می شنوند و منتشر می کنند تا بلکه مدیران شرکت برای سرمایه مردم چاره ای بیاندیشد. برخی از گزارش ها و مطالب رسانه های محلی سبزوار در ارتباط با خواسته های مردم برای رسیدگی به وضعیت شرکت ثمین بیهق در آدرس های زیر منتشر شده است:

چرا کسی از مسئولین شهر سبزوار (شهرداری و ... )حاضر به ارائه گزارشی از وضعیت شرکت ثمین بیهق سبزوارنیست!؟

تلخی سرمایه گذاری در شرکت ثمین بیهق

هیچ کس جوابگوی سهامداران شرکت ثمین بیهق سبزوار نیست

سهامداران شرکت ثمین بیهق سبزوار، اطلاعاتی از شرکت ندارند و بس!!!

سهامداران شرکت ثمین بیهق سبزوار، سرمایه خود را از دست رفته می بینند...

سهامداران شرکت ثمین بیهق سبزوار چه کنند؟

ورشکستگی شركت ثمين بيهق...

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، به گفته منبعی آگاه شرکت سهامی عام ثمین بیهق در سال 1377 با سرمایه ای بیش از دو میلیارد ریال با شماره ثبت 722  و شناسه  ملی 10380088145 در اداره ثبت شرکتهای سبزوار به ثبت رسید که با سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شهرداری سبزوار تشکیل  شد و جزء اولین تجربه های سبزواری ها برای اینگونه سرمایه گذاری ها بشمار می آید و قرار بود در این شرکت فعالیت هایی مشابه فروشگاه های زنجیره ای از جمله رفاه، کوروش امروزه و .... انجام گیرد.

وی ادامه داد: فروشگاه های رفاه در زمانیکه کرباسجی مسئولیت شهرداری تهران را به عهده داشت، از سوی وی پایه ریزی شد. از آنجایی که این فروشگاه ها تمام اجناس و اقلام مورد نیاز مردم را دارند و به عنوان فروشگاه های بزرگ به مردم خدمات دهی می کنند، عموما درآمدهای حاصل شده آن، هم برای مردم و هم برای شرکت مقرون به صرفه است.

این منبع آگاه افزود: شرکت سرمایه گذاری سبزوار که اعضای هیئت مدیره آن گرچه انسان های تحصیلکرده و دانشگاهی بودند، اما بخاطر نداشتن تجربه کافی در این زمینه، با داشتن 16 درصد سهام، پشتیبان این شرکت که اعتبار آن معلوم نبود، شدند. گرچه در مرحله اول قرار بود از محل سرمایه های مردمی نیز سپرده گذاری انجام شود و در نهایت فروشگاهی با وسعت بسیار بالا همراه با کالاهای متنوع و مطلوب ایجاد گردد و به مردم سبزوار خدمات دهد، اما پذیره نویسی مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

وی اظهار داشت: در مرحله دوم با رایزنی هایی که با برخی شرکت ها صورت گرفت، شرکت تعاونی چند منظوره دانشگاه حکیم، شرکت تعاونی اعتبار فعلی حاضر به خرید 2/5 درصد سهام شد و در نهایت شهرداری نیز  به عنوان سهامدار عام 40 درصد سهام خریداری کرد که قرار بود بابت این مقدار، زمینی واقع در خیابان شهدا در اختیار شرکت قرار دهد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در مرحله دوم تبلیغات خوبی صورت گرفت و همچنین سهامداران عام حاضر به شراکت با شرکت ثمین بیهق شدند، مردم اطمینان خاطر پیدا کردند و حتی سبزواری های مقیم در دیگر شهرها سهام خریداری نمودند و خرید سهام خرد نیز انجام شد و در نهایت همه در انتظار یک فعالیت اقتصادی مطلوب برای شهرستان بودند.

این منبع آگاه با تاکید بر اینکه قرار بود سرمایه گذاری صورت گرفته برای فضای فروشگاه و ارائه خدمت به مردم صورت گیرد، گفت: متاسفانه در همان ابتدای راه، انحراف در این اقدام مشخص شد. چرا که اعلام کردند در همان سال اول 40 درصد سود در اختیار سهامداران قرار می گیرد که این رقم مبنایی غیرمعقول بود و اعضای هیئت مدیره در توضیح این سود اعلام کرده بودند با سرمایه جمع شده زمینی خریداری می شود که در سال آینده با ارزش افزوده ای که به همراه دارد، سود حاصل از آن را در اختیار سهامداران قرار می دهیم، اینگونه بود که نه تنها در سال اول هیچ فروشگاهی در سبزوار ایجاد نشد، بلکه تناقض در این کار نیز روشن شد.

وی با بیان اینکه راه اندازی این شرکت خیانتی برای مردم دیار سربداران بود، اظهار داشت: متاسفانه اعضای هیئت مدیره این شرکت به بهانه صادرات و واردات در تهران دفتری برپا کردند و پس از اندکی فعالیت و خرید چند ملک از محل سرمایه شرکت، فعالیت خود را کمرنگ و تا مرحله انحلال پیش بردند، بدون اینکه توجهی به بحث درآمد، فایده هزینه و سرمایه های مردم صورت گیرد که در نهایت این بی توجهی ها باعث شد لطمه شدیدی به سرمایه گذاران شهرستان وارد شود.

وی افزود: گرچه اعضای هیئت مدیره این شرکت خیانتی بزرگ به مردم سبزوار وارد کردند، اما متاسفانه شهرداری سبزوار نیز در این خیانت شریک شد و به تعهد 40 درصدی خود عمل نکرد. چرا که شهرداری باید نه تنها به تعهد خود مانند دیگر سهامداران عام و خرد عمل می نمود، بلکه به عنوان یکی از سهامداران اصلی بایستی مطالبه گری از اعضای این شرکت را به صورت جد پیگیری می کرد و مانع رفتارهای به ظاهرقانونی شرکت ثمین بیهق ولی مغایر با اهداف اولیه مطرح در این شرکت می شد.

وی اظهار داشت: متاسفانه مجامع این شرکت در چند سال اخیر دیگر با حضور تمام سرمایه گذاران تشکیل نمی شود و معمولاً اقدامات صورت گرفته صوری و ظاهری انجام می گیرد و در نهایت فواید و منافع حاصل شده به اعضایی خاص که در اهداف یا محورهای اساسنامه تغییر ایجاد نموده اند و با تغییرات در سهام ارزش آن را دستخوش تغییر نموده اند ، می رسد و سهم سهامداران همچنان بی ارزش مانده است.

این منبع آگاه با بیان اینکه شرکت ثمین بیهق در مشهد نیز دفتری ایجاد کرده که در آن پذیره نویسی های مجددی صورت می گیرد، گفت: متاسفانه این شرکت در حال تغییراتی در ارزش سهام های قبلی سرمایه گذاران است، به طوریکه ارزش سهام ها را کاهش می دهد تا بتواند با این تغییرات، شرکت هایی مانند شرکت تعاونی اعتبار دانشگاه و ... را از گردونه خارج نماید.

وی در پایان گفت: شرکتی که با سرمایه مردم سبزوار و برای خدمات به مردم این دیار ایجاد شده بود، اکنون نه تنها در سبزوار برای این شرکت دفتری وجود ندارد، بلکه در همان دفتر مشهد، پاسخ سرمایه گذاران سبزوار را به درستی نمی دهند.

گفتنی است در مرداد ماه 91، شهرداری سبزوار قول احیاء شدن مجدد شرکت ثمین بیهق را داد. در این خبر که 4 مرداد 91 انتشار شده، جلال تعصبی نایب رئیس وقت شورای اسلامی شهر سبزوار گفته بود: با موافقت شهردار، شرکت ثمین بیهق سبزوار دوباره احیاء می شود.(منبع) ولی باز این قول به فراموشی سپرده شد.

سخن مهم: قصه پر درد سرمایه گذاری در سبزوار همچنان باقی است ولی انتظار میرود...

1) شهرداری سبزوار به عنوان سهامدار باید به تعهدات سهام خود عمل می کرد و به تبع آن نیز به عنوان معتمد مردم نظارت بر عملکرد این شرکت می داشت.

2) اداره ثبت اسناد شهرستان سبزوار باید در قبال این شرکت ها که عموما با رعایت ظاهر قانون تغییرات اساسی در ماهیت اهداف اصلی شرکت ایجاد می کند، مسئولیتی بپذیرد.

3) فرمانداری شهرستان سبزوار در ماهیت این شرکت ها تشکیک قایل شده و برخورد قانونی به لحاظ صیانت از سرمایه های مردم اعمال نماید.

4) امید می رود نهاد قضایی همچون همیشه به این کنش های سرمایه گذاری مردمی ورود پیدا کرده و مانع فرصت سوزی ها در فضای سرمایه گذاری شود و اعتماد مردم را به فضای سالم اقتصادی معطوف دارد.

سخن پایانی:

•             آیا شرکت ثمین بیهق آخرین شرکت است که چنین اتفاقی را سبب شده است ؟

منتظر توضیحات مسئولین، مردم و شرکت برای شفاف سازی خواهیم بود....

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما