کم توجهی به پرحادثه ترین محور مواصلاتی کشور؛

پای آزادراه حرم تا حرم در اولویت دار ترین قطعه خود می لنگد!

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه:
 
با نزدیک شدن به سال جدید به تدریج سفرهای نوروزی مردم در شهرها و مناطق مختلف کشور آغاز می شود و مسلما استان خراسان رضوی طبق معمول هرسال یکی از اصلی ترین مقاصد مسافرت های مردم ایران خواهد بود.
 
در کنار همه خوبی ها و مزایایی که سفر در همه ایام سال به ویژه در ایام نوروز به همراه دارد، یک مشکل جدی نیز به خصوص در چنین ایام پر ترافیکی وجود دارد و آن هم خطر سوانح رانندگی است که متاسفانه در سالهای گذشته جان بسیاری از هموطنانمان را در این مسیرها به خطر انداخته و باعث وارد آمدن خسارت های زیادی شده است.
 
در این بین شوربختانه بزرگراه آسیایی تهران - مشهد و به ویژه جاده حدفاصل شاهرود تا سبزوار و بالعکس یکی از خطرناک ترین و حادثه خیزترین محورهای کشور است که معمولا یکی از بیشترین امار سوانح رانندگی ها از این مسیر گزارش می شود.
 
همین موضوع نشان می دهد که لازم است توجهی ویژه به ایجاد و گسترش شبکه حمل و نقل امن در این  ناحیه از کشور مانند یک ضرورت ملی است. از جمله تدابیری که می توان برای افزایش زیرساخت های حمل و نقل در این ناحیه از کشور اندیشید، احداث آزادراه حرم تا حرم است که از چند سال قبل ایده آن مطرح شده است، اما متاسفانه طبق اطلاعات موجود در تحریریه اسرارنامه قطعه حدفاصل شاهرود تا سبزوار که می تواند اولویت دارترین بخش این پروژه باشد، مورد بی مهری و کم توجهی در این طرح عظیم ملی قرار گرفته است.
 
با نگاهی به نقشه آزادراه های کشور که در زمستان 97 منتشر شده است، در می یابیم که اگرچه بخشی از آزادراه حرم تا حرم که در محدوده استان خراسان رضوی قرار گرفته است حدفاصل مشهد تا سبزوار، به عنوان پروژه در دست اجرا مشخص شده و از سبزوار تا سمنان به عنوان پروژه در دست مطالعه مطرح گردیده است.
 
این در حالی است که همانطور که گفته شد جاده حدفاصل شاهرود تا سبزوار و به بالعکس به عنوان بخشی از بزرگراه آسیایی تهران – مشهد همواره در ایام مختلف سال با بیشترین آمار تصادفات رانندگی  مواجه است و گاهی در صدر جدول بیشترین تعداد حوادث قرار می گیرد.
 
جاده ای که تقریبا مورد استفاده تمام ایرانیان قرار می گیرد و با هر سانحه ای که در این جاده به وقوع می پیوندد و به تلفات جانی یا خسارات مالی برای برخی هموطنانمان منجر می گردد، معلوم نیست کدام خانواده ها در کدام شهر و منطقه از کشور داغدار عزیزان خود می شوند؟
 
بنابراین به نظر می رسد اگر در مسیر تقریبا یک هزار کیلومتری آزادراه حرم تا حرم، قطعه ای بیشترین اولویت را برای اجرا داشته باشد، قطعه حد فاصل سبزوار – شاهرود است آن هم نه به دلایل محلی، بلکه به دلایلی کاملا ملی و در جهت کاهش خطراتی که ممکن است برای همه عابران و زائران این محور پر تردد کشور به وقوع بپیوندد.
 
از آنجایی که آزادراه حرم تا حرم با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در دست مطالعه و اجراست، انتظار می رود آن مجموعه قدرتمند که تا کنون سابقه انجام موفقیت آمیز چندین طرح و پروژه مهم عمرانی در نقاط مختلف کشور را دارد، نسبت به اجرای آزادراه حرم تا حرم حدفاصل سبزوار – تا شاهرود اهتمامی ویژه به خرج دهد. 
 
گفتنی است آزادراه حرم تا حرم از سال 89 کلنگ زنی شده است و تا کنون قطعه قم – گرمسار این آزادراه راه افتتاح شده و در حال بهره برداری است. 
 
این آزادراه که از بزرگترین پروژه های عمرانی حال حاضر کشور نیز محسوب می شود، واقع در کریدور بین‌المللی حمل نقل شرق به غرب و کریدور آسیایی است که موجب اتصال ۴ استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی و از آن مهم‌تر تکمیل شبکه آزادراهی کشور می‌شود.
 
آزادراه حرم تا حرم ضمن اتصال مرزهای شرقی و غربی کشور، ارتقا ضریب ایمنی رانندگی، کاهش مصرف سوخت، آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش زمان سفر را نیز به دنبال خواهد داشت.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما