عدم شفافیت شهرداری و شورای شهر سبزوار در ارائه بودجه مصوب شده سال 97 شهرداری

 

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، به منظور شفافیت در کار نهادهای دولتی، عمومی و هر نهادی که باید در خدمت مردم بوده و یا خدمات به مردم ارائه دهد، مدت هاست به تصویب رسیده، تا امکان نظارت شهروندان و رسانه‌ها فراهم گردد. گرچه این قانون در دهه 80 تصویب و برای اجرایی شدن به رئیس جمهور وقت ابلاغ شده بود، اما بنا به دلایلی این اقدام در نهایت سال 94 به سرانجام رسید و سامانه  دسترسی آزاد به اطلاعات با همکاری وزارت ارشاد و سازمان فناوری اطلاعات راه اندازی شد.

این اتفاق خجسته باعث گردید، سرانجام قانونی که سال‌ها غبار بی‌توجهی روی آن نشسته بود، رنگ و بوی اجرا به خود بگیرد تا طبق وعده‌های مسئولان، عملکرد سازمان‌ها برای مردم کاملا شفاف و علامت سوال‌ها در ذهن مردم برطرف شود.

در واپسین روزهای سال که اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار، در حال بررسی بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری بودند، خبرنگار اسرارنامه به دور از حواشی و اتفاقات رخ داده، از آنجایی که شفاف سازی باید بخش لاینفکی از سیاست های شهرداری باشد، پیگیر بودجه مصوب شده سال 97 این نهاد عمومی غیردولتی شد، اما متاسفانه نتوانست به آن دسترسی یابد؛ و عدم دسترسی خبرنگار ما به سه دلیل بود که در ذیل به آنها اشاره می شود:

1-  عدم عضویت شهرداری سبزوار در سامانه انتشار آزاد اطلاعات

2-  عدم انتشار بودجه مصوب شده سال 97 در سایت شهرداری سبزوار ( بعد از کلی جستجو، لیکن امکان دسترسی میسر نشد. همچنین طی تماس دکتر محمدی رئیس شورا با یکی از کارکنان شهرداری سبزوار در حضور خبرنگار اسرارنامه، این فرد، عدم انتشار بودجه 97 شهرداری را به صراحت اعلام کرد)

3-  عدم همکاری اعضای شورا بالاخص رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار

گرچه شاید از برخی دیگر از اعضای فعلی شورای شهر سبزوار چندان انتظار هم نداشته باشیم، اما از دکتر محمدی به عنوان رییس شورا که شخصیتی دانشگاهی و علمی است، انتظار می رود موافق قانون شفافیت باشد و ارتباط موثری با رسانه ها برقرار کند، نه اینکه با پافشاری خود از دراختیار گذاشتن بودجه، مخالفت خود را در امر شفافیت، اثبات کند و پاسخی درخور به خبرنگار بیان نکند. این اتفاق در حالیست که بسیاری از شوراها در این زمینه شفاف سازی کرده اند؛ به طور مثال رئیس شورای شهر سنندج در جلسه کمسیون بودجه پیشنهادی سال 98 شهرداری منطقه خود، اظهار کرده است: مردم حق دارند در جریان جزئیات بودجه شهرداری قرار گیرند و باید در این راستا شفاف سازی های لازم صورت بگیرد.(منبع)

این اظهارات «سید غریب سجادی» رئیس شورای شهر سسندج کاملا با اقدامات صورت گرفته از جانب علی اصغر محمدی متناقض است و در روزگاری که شفافیت در کار نهادهای حکومتی، دولتی و عمومی و امکان نظارت شهروندان و رسانه‌ها امری بدیهی و قانونی است و مردم حق دارند از شفافیت بودجه در دفتر ریاست جمهوری تا یک اداره کوچک با خبر باشند، اقدام این شهروند سبزواری (رییس شورای شهر)، جای نقد و حتی فراتر از آن اعتراض را برای خبرنگاران و مردم  باز می گذارد.

البته عدم شفافیت برخی ادارات و نهادها به خصوص شهرداری سبزوار، اذهان را بر این وا می دارد که آیا در آن مجموعه ها، فساد اداری و اقتصادی صورت می گیرد، که مردم نامحرم می شوند و اطلاع رسانی صورت نمی گیرد؟

بد نیست شهرداری و شورای اسلامی شهر سبزوار به عنوان نمایندگان منتخب مردم به این سئوال پاسخ دهند و خبرنگاران و مردم شهرستان را از این آشفتگی و عدم شفافیت در سطح شهر نجات دهند.

شایان ذکر است در آخرین نشست خبری شورای شهر سبزوار با اصحاب رسانه، سخنگوی شورا اظهار کرده است: در بودجه سال 97 شهرداری، مبلغ سه میلیارد تومان در حوزه فرهنگی، ورزشی و هنری مصوب شده که از این مبلغ تنها 270 میلیون تومان محقق شده است.

مسعود پسندیده همچنین به خبرنگار اسرارنامه گفت: حتی از 270 میلیون تومان مبلغ تحقق یافته، به طور خالص حدود 150 میلیون تومان در این حوزه هزینه شده و مابقی آن در اموری همچون مسابقه جشنواره زندگی، حمایت به نیروی انتظامی و ... هزینه شده است.

این درحالی است که اگر سخنگوی شورای شهر به بودجه مصوب و نیز محقق شده فرهنگی شهرداری اشاره نمی کرد،(منبع) به دلیل عدم شفافیت این نهاد، مردم نیز از اینگونه مباحث نا آگاه می ماندند که در نهایت این ناآگاهی ها به زیان توسعه شهرستان و مردم می گردد و مسلما عدم اطلاع رسانی و یا در اختیار گذاشتن بودجه و جداول مربوط به هزینه‌هایی که قرار بوده برای توسعه شهرستان انجام شود، از اموری است که پنهان‌کاری در آن موجب فساد خواهد شد. از همین رو شهرداری سبزوار که به‌ صورت مستقیم و با عوارض پرداختی شهروندان اداره می‌شود، نه تنها باید شفافیت و پاسخگویی را سرلوحه کار خود قرار دهد، بلکه باید به انتقادات نیز، پاسخ شفاف ارائه کند.

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما