ناتوانی شرکت فرودگاه های خراسان رضوی در بهره برداری صحیح از تنها فرودگاه غرب استان

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
پس از حذف پروازهای شرکت هواپیمایی آسمان در فرودگاه سبزوار، عملکرد تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی فقط به 3 روز پرواز در هفته (مجموعا 6 پرواز رفت و برگشت به تهران) با هواپیماهای شرکت ماهان کاهش پیدا کرده است. 
 
این وضعیت آن هم دوازده سال بعد از افتتاح فرودگاهی که با سرمایه و همت خود مردم ساخته شد و باید جمعیت یک و نیم تا دو ملیون نفری شهرستان های غرب خراسان رضوی را تحت پوشش خدمات خود داشته باشد، تقریبا نزدیک به تعطیلی محسوب می شود و به معنای بلااستفاده ماندن یک ثروت بزرگ ملی در شمال شرق کشور است و این دقیقا برخلاف همه وعده هایی است که تا کنون بارها مسئولان شهرستان سبزوار برای همه روزه شدن پروازهای فرودگاه در مسیر هوایی تهران و حتی برقراری مسیرهای پروازی جدید  به سمت کیش، عتبات عالیات و ... داده اند.
 
همچنین این وضعیت به منزله ناکارآمدی مدیران استانی و شهرستانی در پیاده سازی یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی مبنی بر بهره برداری کامل و بهینه از همه سرمایه ها و امکانات موجود و توزیع عادلانه فرصت ها بین همه مناطق و خصوصا تمرکززدایی از کلانشهرهاست. 
 
در واقع این عملکرد نزدیک به صفر فرودگاه سبزوار درحالی است که شهر مشهد زیر بار تراکم سنگین ده ها پرواز روزانه ای قرار گرفته است که مسافران آن تنها مردم و گردشگران خود شهر مشهد نیستند بلکه تعداد زیادی از مردم و مسافران شهرستان های استان از جمله منطقه پر جمعیت غرب خراسان رضوی نیز برای انجام سفرهای هوایی، با وجود فراهم بودن امکانات زیربنایی در منطقه خودشان، مجبورند راه مشهد را در پیش گیرند.
 
تا به حال چند مرتبه فرماندار سبزوار، نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی، رئیس فرودگاه و برخی مدیران اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی وعده افزایش و رونق پروازهای فرودگاه سبزوار را داده اند و حتی جلساتی با مقامات کشوری داشته اند که هربار برخلاف آنچه این مسئولان و نمایندگان اعلام کرده اند، در عمل نتیجه ای برعکس به دست آمده است.
 
با نگاهی به وضعیت فرودگاه ها در سرتاسر کشور در می یابیم که هر چند بسیاری از فرودگاه های ایران حتی در مراکز استان ها چندان پر رونق نیستند و از نظر کارشناسان به سوددهی اقتصادی نرسیده اند، اما در بسیاری از استان هایی که دارای دو یا چند فرودگاه هستند، توزیع عادلانه تری در توجه مدیران استانی نسبت به فرودگاه مرکز استان با فرودگاه شهرهای غیر مرکز استان وجود دارد. به طور مثال استان کرمان با جمعیتی نصف استان خراسان رضوی دارای 5 فرودگاه فعال در شهرستان های کرمان، سیرجان، جیرفت، بم و رفسنجان است که در سال 96 بیش از بیست درصد پروازهای انجام شده در این استان از فرودگاه شهرستان های غیر مرکز استان بوده است.
 
همچنین استان های فارس، سیستان و بلوچستان، مازندران، خوزستان و خراسان جنوبی نیز وضعیت بهتری هم به لحاظ برخورداری از فرودگاه های فعال و هم به لحاظ عملکرد متوازن تر همه فرودگاه های موجود در استان داشته اند. (منبع)
 
به نظر می رسد اگر مدیران اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی تمام وقت و همت خود را فقط معطوف به فرودگاه مشهد کرده اند و توانایی رسیدگی و تدبیر نیازها و ضرورت های فرودگاهی دیگر مناطق استان را ندارند، شاید بهتر باشد اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی در مشهد به اداره کل فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تغییر نام دهد و اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی به شهر دیگری جز مشهد، مثلا در نیمه غربی استان منتقل شود و استقرار یابد تا مسائل و ضرورت های فرودگاهی دیگر مناطق استان از جمله فرودگاه شهر سبزوار، یا فرودگاه های در حال احداث شهید مدرس تربت حیدریه، گناباد و همچنین احساس نیاز مردم نیشابور به ساخت فرودگاهی اختصاصی زیر سایه اولویت های فرودگاه بین المللی مشهد نادیده گرفته نشود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما