نظرداشتی بر پیاده راه سازی «بیهق»، خیابانی با ارزش موزه ای و مهم ترین بازار غرب خراسان

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
مدتی قبل موضوع پیاده راه سازی خیابان بیهق در بعضی فضاهای مجازی سبزوار مطرح شد و بحث و نظرات زیادی را به همراه آورد.
 
مسعود پسندیده مسئول کمیسیون گردشگری و فرهنگی شورای شهر سبزوار از جمله کسانی بود که در پیج اینستاگرامی خود به این موضوع پرداخت.
 
طرح پیاده راه سازی خیابان بیهق البته موضوع تازه ای نیست و قبلا نیز صحبت آن به میان آمده است. خصوصا زمانی که موضوع پیاده راه سازی خیابان شریعتمداری در حال انجام بود از جانب بعضی مسوولان وقت بیان شده بود که بعد از خیابان شریعتمداری نوبت به بیهق می رسد.
 
این پروژه نیز مانند هر پروژه بزرگ دیگری مخالفان و موافقان خود را دارد. 
عده ای مهمترین مشکل پیاده راه شدن بیهق را بحث ترافیکی آن می دانند که در صورت مسدود شدن این خیابان بار عبور و مرور روزانه چند هزار وسیله نقلیه از بیهق به خیابان های اطراف سرازیر شود که در حال حاضر چنین گنجایشی وجود ندارد.
 
عده ای دیگر نیز خطر کم شدن میزان مراجعه مردم به خیابان بیهق را در صورت پیاده راه شدن این خیابان مطرح می کنند و می گویند اگر مردم نتوانند اتومبیل هایشان را به بیهق ببرند، از آنجایی که به دلیل نبود جای پارک در خیابان های اطراف هم نمی توانند پارک کنند، پس میزان مراجعه شان به این خیابان کم خواهد شد و ترجیح خواهند داد خریدهایشان را از خیابان های دیگری که امکان ورود وسایل نقلیه را دارند، انجام دهند.
 
مخالفان پیاده راه سازی بیهق دلایل دیگری نیز برای مخالفت خود دارند از جمله اینکه عده ای بحث روی قنات بودن خیابان بیهق را مطرح می کنند.
 
به نظر می رسد دلایل مخالفت با پیاده راه سازی خیابان بیهق دلایل ذاتی نیست. بلکه بیشتر به موضوعات جانبی نظیر ترافیک و مشکل نبود پارکینگ در خیابان های اطراف و خطر کم شدن استقبال مردم از این خیابان بر می گردد یا در موردی مانند مشکل قنات های زیر خیابان بیهق، اصلا فرقی نمی کند که این خیابان پیاده راه باشد یا نباشد و مشکل قنات ها به هرحال به قوت خود باقی است. 
 
در نقطه مقابل این مخالفت ها می توان به این دلایل نیز برای ضرورت پیاده راه سازی خیابان بیهق اشاره کرد:
 
1-  خیابانی با ارزش و قدمت بالای تاریخی مانند بیهق نباید مانند یک خیابان معمولی مورد استفاده قرار گیرد. خیابانی که در هر دو طرف حاشیه آن بناهایی تاریخی نظیر مسجد پامنار با قدمت بیش از 1100 سال و مسجد جامع با قدمت دست کم 700سال (دوره سربداران) و ابنیه دیگری نظیر مدرسه شریعتمدار، چند کاروانسرای قدیمی، بقعه امامزاده یحیی (ع)، بازارچه تاریخی ... واقع شده اند، معلوم است که یک خیابان با قدمت چندصدساله در غرب خراسان است که فقط به مرور زمان ممکن است طول و عرض آن و شکل ظاهریش در دوره های مختلف متفاوت شده باشد. چنین خیابانی طبیعتا  بیش از اینکه بخواهیم فقط به آن به عنوان یک معبر ترافیکی یا یک مرکز تجاری و اقتصادی نگاه کنیم، باید با یک نگاه میراثی و گردشگری مورد مدیریت و بهره برداری قرار گیرد. پیاده راه سازی این خیابان که الحق ارزش موزه ای دارد، می تواند وجه تمایز خوبی برای آن نسبت به دیگر خیابان های اطراف باشد. بعضی صاحب نظران حتی بیهق را طولانی ترین خیابان گردشگری ایران می دانند. (منبع)
 
 
2-   پیاده راه سازی خیابان بیهق اگرچه ممکن است بعضی رفت و آمدهای فعلی به آن را که همه لزوما آمد و شدهایی مخصوص به خود این خیابان نیست و رفت و آمد وسایل نقلیه ای برای عبور و مرور به دیگر مناطق شهر را نیز در بر می گیرد، را کاهش دهد، اما در نقطه مقابل خود این خیابان را می تواند به عنوان یک سوژه و مقصد اصلی گردشگری برای مسافران و گردشگران سبزوار معرفی کند. خصوصا اگر امکاناتی نظیر درشکه و رستوران و چای خانه های سنتی نیز در آن تدارک دیده شود. نباید فراموش کرد که کارکرد اصلی خیابان بیهق بازار و مرکز خرید و فروش است و نه یک معبر اصلی جهت عبور و مرور ترافیک شهر.
 
3-  برای حفظ هویت تجاری خیابان بیهق به عنوان بزرگترین بازار اقتصادی منطقه غرب خراسان، می توان بازارچه فعلی را با همت صاحبان مغازه ها و نیز با همکاری میراث فرهنگی نماسازی کرد و نیز ترجیحا حجره های آن را به سمت خرید و فروش کالاهای سنتی سبزوار و خراسان سوق داد و نیز همین شیوه را در خود خیابان بیهق نیز اجرایی نمود و حتی از فضای خالی ایجاد شده در محدوده سواره رو فعلی خیابان، به ایجاد غرفه های نمایشگاهی و بازارچه های سنتی بیشتر مبادرت کرد.
 
آنچه در این مطلب بیان شد فقط انعکاس بعضی دیدگاه های مختلف مردم و صاحب نظران و نیز دیدگاه های شخصی خود نویسنده این یادداشت، درباره آینده خیابان بیهق بود و مطمئناً هر تصمیمی درباره خیابان بیهق نیاز به کارشناسی های بسیار دقیق و همه جانبه دارد.
 
تصمیم گیری درباره آینده خیابان بیهق آنقدر موضوع مهمی است که ارزش توجه بیشتر رسانه ها و درگیر شدن مسوولانه تمام مدیران شهری در آن را داشته باشد.  اینکه شخصیت هایی مانند مسعود پسندیده در پیج های خود این موضوع را مطرح و به بحث و بررسی می گذارند، روش خوبی برای جلب توجه مردم و داغ نگاه داشتن این موضوع و دریافت نقطه نظرات مختلف مردم پیرامون آن است.
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر از امید برومندی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

احمد فقیهیان

سلام به ایران وایرانی وسلام به همه همشهریان سبزواری که دغدغه پیشرفت و آبادانی شهرمان سبزوار را دارند .سبزوار با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی خود نیاز به توجه و احساس مسئولیت یکایک شهروندان و بویژه مسئولین محترم را دارد. تبدیل شدن خیابان بیهق به پیاده راه با حفظ ارزشهای فرهنگی و تاریخی آن در کنار زیبا سازی آنها می تواند جاذبه های فراوانی را ایجاد نماید که در جذب گردشگر نیز برای شهرمان تاثیر گذار باشد . به امید موفقیت و پیروزی

طراحی

سلام علیکم بنده یک دیزاینر سبزواری هستم با طرح پیاده محور کردن این خسابان به کل مخالفم حال باید مسائل پایه ای سبزوار را حل کرد نه مسائل فرعی ابتدا نهضت آسفالت جدی گرفته شود سپس با همکاری حوزه مختلف شهری اعم از شهرداری میراث فرهنگی و شورای شهر و شورای مجلس و... آثار باستانی و تاریخی گردشگری سبزوار به نحو احسن بازسازی شود به شهر های دیگر که نگاه میکنیم میبینیم که کاشان و شاهرود و نیشابور و... همین طور در حال پیشرفتند ولی سبزوار دنبال فرعیات مزخرف است مانند خیابان غذا و... وووو

محمدرضا

بیشتر بدانیم: خیابان سپه قزوین قدیمی ترین خیابان تفریحی تجاری اقتصادی ایران است...(:

جمال آبادی

سلام به آقا محمدرضا عزیز که احتمال میدم همون محمدرضا معروف نیشابور هستین ولی مهم نیس. مهم اینه که. خیابان سپه قزوین صرفا فقط قدیمی ترین و اولین خیابان مدرن ایران هستش که سال ۱۳۰۷ ساخته شده. در حالی که ما میگیم خیابان بیهق سبزوار، طولانی ترین خیابان گردشگری ایرانه نه قدیمی ترین! لطفا کمی در کامنتها و مطالب اسرارنامه دقت بیشتری کنید. البته اگر نگاه خشک متعصبانه تان بگذارد جلوی چشمتان را ببینید و شهرتان را همه عالم تصور نکنید.

جمال آبادی

سلام. وسط خیابان بیهق بجای ایجاد غرف تجاری، باید احداث خط قطارشهری سبک (تراموا) راه اندازی بشه. همچنین در نقاطی که این خیابان خیابانهای دیگر رو قطع میکنه، باید تقاطع غیرهمسطح ساخته بشه. همینطور باید چند پارکینگ طبقاتی در خیابانهای اطراف خیابان بیهق یا پارکینگ زیرسطحی در زیر خیابان بیهق ایجاد بشه. مثل پارکینگ مجد در مشهد. همینطور در طرف خیابان باید به شکل معماری سنتی و اسلامی جداره سازی بشه و آثار باستانی موجود در خیابان تماماً مرمت و نورپردازی بشه. طرح طولانی مدت هم اینه که ساختمانهای اطراف خیابان با ارتفاع و معماری یکسان ساخته بشه مثل چند مغازه تقاطع شریعتمداری و بیهق. همچنین وجود این خیابان به عنوان قدیمی ترین خیابان گردشگری کشور بایستی در شهر، استان و کشور، برند سازی و تبلیغ بشه. مثل تهیه گزارش و تبلیغ در صدا و سیما. قناتهای زیر خیابان بایستی پر شوند و یا از انها به عنوان تونل مشترک انرژی برای عبور خطوط، برق، گاز، تلفن و آب استفاده بشه که نیازی به کنده کاری در خیابان نباشه. پیشنهاد دیگه هم اینکه بازار سرپوش سبزوار در چهارراه بیهق کلاً تخریب بشه و از اول به شکل بازارهای سنتی قدیمی ایران که دارای سقف گنبدی و ضربی هستند ساخته بشه. مثل بازارهای تبریز، کرمان، اراک و...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما