برپایی مراسم زادروز دکتر شریعتی در دانشگاه حکیم سبزواری حرکتی بی سابقه و امیدوارکننده

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
دانشگاه حکیم سبزواری امسال به مناسبت هشتاد و پنجمین زادروز دکتر علی شریعتی معلم بزرگ انقلاب و فرزند شایسته دیار سربداران میزبان برپایی مراسمی بود که تا کنون با وجود همه انتظاراتی که می رفت، در سبزوار سابقه نداشته است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه شریعتی از مشهورترین چهره های ایران در دوران معاصر است که نظریات و آثار او همواره موافقان و مخالفان جدی خود را داشته است، با وجود این در وجاهت شخصیتی و اثرگذاری اندیشه و نظریات او در میان قشر جوان جامعه و شکل دادن تحولات سیاسی و اجتماعی دهه های 50 و 60 قرن جاری هیچ تردیدی وجود ندارد. حتی اغراق نیست اگر او را چهره ای فرامیلی بدانیم چرا که در کشورهایی نظیر ترکیه، مصر و حتی شماری از کشورهای اروپایی و آسیایی دیگر نیز اندیشه های او طرفدارانی دارد.
 
متناسب با این جایگاه شریعتی همواره انتظار می رفته است که در شهر و روستای محل زادگاه او سالروزهای تولد و وفاتش به نحو شایسته ای گرامی داشته شود، اما به جز مراسم سالگرد درگذشت شریعتی در 29 خرداد هر سال که توسط شماری از اهالی فرهیخته مزینان و به صورت کاملا مردمی در این روستا برگزار می شود، مراسم رسمی دیگری در روستاهای مزینان و کاهک و یا شهر سبزوار به عنوان مهمترین مرکز علمی ، دانشگاهی و سیاسی و فرهنگی غرب خراسان رضوی در این چهاردهه گذشته برای شریعتی برگزار نشده است. 
 
امسال اما دانشگاه حکیم سبزواری که بعد از دانشگاه فردوسی مشهد در جایگاه بزرگترین و معتبرترین دانشگاه ملی شمال شرق ایران قرار دارد، تلاش کرد که این وظیفه مهم فرهنگی خود را با برگزاری مراسم رسمی زادروز دکتر علی شریعتی در سالن آمفی تئاتر استاد محمد تقی شریعتی، انجام دهد و به نظر می رسد در تلاش خود موفق بوده است. 
 
البته مراسم زادروز دکتر شریعتی در دانشگاه حکیم سبزواری 5 روز بعد از تاریخ اصلی تولد او در هفتم آذر 97 برگزار شد، اما از آنجایی که این مراسم با رونمایی از تمبر یادبود شریعتی همراه شد، شکوه ویژه ای پیدا کرد.
 
مسئولیت امور اجرایی این مراسم بر عهده ابوالفضل لعل بهادر از جوانان شاخص در فعالیت های فرهنگی سبزوار و سردبیر نشریه هزاردستان است که معمولا در برگزاری برنامه های فرهنگی از این دست حضوری جدی دارد و از جمله می توان به برگزاری مراسم تولد هفتاد و چهارسالگی استاد محمود دولت آبادی و رونمایی از تمبریادبود آقای رمان ایران در سال 93 اشاره کرد.
 
برای آگاهی از چگونگی پیگیری و برگزاری این مراسم در دانشگاه حکیم سبزواری به سراغ لعل بهادر رفتیم و طی گفتگویی کوتاه تمام جزئیات مراسم هشتاد و پنجمین زادروز دکتر شریعتی در دانشگاه حکیم سبزواری را از او جویا شدیم.
 
این خبرنگار سبزواری و مولف کتاب هایی همچون «سنجاق قفلی»، «به پنجره چشمم خوش آمدی»، «نشر اکاذیب»، «سکوت کلمات» و «مشق زن ذلیلی» به اسرارنامه گفت: از حدود یک ماه قبل از تاریخ 2 آذر به فکر برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر شریعتی در سبزوار افتاده بودم و از آنجایی که شایسته ترین محل رسمی برای برپایی چنین مراسمی دانشگاه حکیم سبزواری بود، این ایده را با مسئولان دانشگاه در میان گذاشتم که خوشبختانه چند روز بعد این مراسم در شورای فرهنگی دانشگاه مورد تایید قرار گرفت و قرار شد هزینه های آن را نیز دانشگاه بپردازد و بنده از همان موقع به دنبال هماهنگی کارهای اجرایی مراسم افتادم و خوشبختانه کانون موسیقی دانشگاه حکیم سبزواری نیز همکاری خوبی در برگزاری کل این برنامه داشت.
 
ابوالفضل لعل بهادر افزود: این مراسم که با استقبال خوبی از جانب مردم و فرهیختگان سبزوار مواجه شد، دارای بخش های متنوعی از جمله رونمایی از تمبر یادبود، برش کیک، سخنرانی دکتر صیانتی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری و حاج علی فتاحی هنرمند پیشکسوت و از چهره های برجسته فرهنگی دیار سربداران و اجرای موسیقی سنتی و قرائت پیام خانواده شریعتی به مراسم بود.
 
وی با اشاره به حضور آقایان جزندری معاون سیاسی و اجتماعی و نصرآبادی معاون عمرانی فرماندار، شکوری رئیس اداره پست و نیز چند تن از اعضای شورای شهر سبزوار، تعدادی از مسئولان دانشگاه حکیم سبزواری، حاج علی فتاحی ثانی پدر بزرگوار دو شهید والامقام و ... گفت: از آنجایی که خانواده شریعتی به دلیل تراکم برنامه ها در این روزها نتوانستند به سبزوار بیایند، پیامی ارسال کردند که متن پیام در ابتدای مراسم قرائت شد.
 
لعل بهادر همچنین درباره رونمایی از تمبر یادبود دکتر شریعتی اظهار داشت: طراح این تمبر مهدی هراتی از هنرمندان خوب سبزوار و طراح و گرافیست نشریه هزاردستان است و خبر رونمایی از این تمبر در وبسایت اداره کل پست خراسان رضوی نیز درج شده است و پیش از این یک مرتبه دیگر در سال 59 تمبر یادبود دکتر شریعتی در ایران منتشر شده است.
 
وی افزود: موسیقی سنتی این برنامه توسط تعدادی از هنرمندان سبزواری آقایان ابوالفضل مروجی نوازنده تار، احسان حیطه نوازنده تنبک و حسین عرب زاده خواننده آواز اجرا شد.  
 
ابوالفضل لعل بهادر همچنین در پستی که در پیج اینستاگرامی خود منتشر کرده، از زحمات همسرش فرشته قلعه نویی نیز در همکاری با او در اینگونه فعالیت های فرهنگی قدردانی کرده است.
 
*    *    *
 
پیام قدردانی از برگزاری مراسم بزرگداشت تولد دکتر علی شریعتی در دانشگاه سبزوار
 
متن کامل پیام خانواده دکتر شریعتی به مراسم زادروز او در دانشگاه حکیم سبزاری به شرح زیر است:
 
بنام خداوند "خير، حقيقت، و زيبايي"
 
شركت در جشن بزرگداشت هشتاد و پنجمين سالياد تولد دكتر علي شريعتي، زادروز آموزگار "عرفان، برابري، آزادي" (٢ آذر ١٣١٢)، در سرزمين سربداران، همان وقت خوشي است كه بايد آنرا دريافت، و سعادتي كه متاسفانه امروز  نصيب ما نشد.
 
خانواده دكتر علي شريعتي وظيفه خود ميدانند كه ضمن قدرداني از تلاش هاي دانشگاه حكيم سبزواري و دانشجويان عزيز در آن نهاد و ديار شريف، در روشن نگاه داشتن مشعل آگاهي عقيدتي و خودآگاهي ملي، براي اين مراسم ارجمند  توفيق آرزو كنند.
 
به اميد تحقق آرمان هاي والاي آن معلم مردم و امحاي مرحله به مرحله ي زر و زور و تزوير، و ورود به جهان و جامعه اي عاري از استثمار و استبداد و استحمار.
 
-------------------------------   
   
خانواده دكتر علي شريعتي، تهران
 
سه شنبه ٦ آذرماه ١٣٩۷
*    *    *
 
کانال تلگرامی دانشگاهیان حکیم سبزواری خبر برگزاری مراسم زادروز دکتر شریعتی در این دانشگاه و سخنرانی دکتر صیانتی معاون دانشگاه را به شرح زیر گزارش داده است:
 
✳️همزمان با هشتاد و پنجمین سالروز تولد دکتر علی شریعتی مراسم ویژه ای در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد
 
 همزمان با هشتاد و پنجمین سالروز تولد دکتر علی شریعتی به همت کانون موسیقی دانشگاه حکیم سبزواری و همکاری نشریه هزار دستان، کانون ادبی و کانون هنرهای تجسمی مراسم ویژه ای در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.
 
در این مراسم ابتدا دکتر صیانتی معاون فرهنگی و اجتماعی و دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری ضمن خیر مقدم به حضار برگزاری هر ساله مراسم سالگرد دکتر شریعتی را جزو برنامه های هر ساله دانشگاه بر شمرد.
 
سپس پدر بزرگوار دو شهید فتاحی در خصوص مبارزات دکتر شریعتی و رسالت معلمی ایشان به دلیل نزدیکی به ایشان مطالبی را بیان نمودند.
 
رونمایی از تمبر دکتر شریعتی، برش کیک تولد دکتر و اجرای موسیقی سنتی از دیگر برنامه های این مراسم بود. 
 
لازم به توضیح است این مراسم با حضور مسولین شهری و دانشگاه، اساتید و دانشجویان دانشگاههای سطح شهرستان و دوستداران این شخصیت نامی سبزوار برگزار شد. /
 
منبع: کانال تلگرامی دانشگاهیان حکیم سبزواری
@hakimuniversity
 
 
خبرگزاری صدا و سیما نیز خبر رونمایی از تمبر یادبود دکتر شریعتی در سبزوار را بدین شرح منتشر کرده است:
 
رونمایی از تمبر دکتر علی شریعتی در سبزوار
 
در مراسم سالروز تولد دکتر علی شریعتی از تمبر یادبود هشتاد و پنجمین سالگرد تولد این متفکر و روشنفکر جهان اسلام رونمایی شد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، این مراسم با حضور دانشجویان، استادان دانشگاه، دوستداران فرهنگ و هنر و اقشار مردم در سالن استاد محمد تقی شریعتی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.
 
معاون فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم با اشاره به سابقه مبارزات انقلابی دکتر شریعتی بر ضد طاغوت گفت: وی برای رهایی دیگر ملت های مظلوم منطقه نیز تلاش های موثری کرد.
 
دکتر حسین  صیانتی افزود: او در سال ۱۳۳۷ به سازمان آزادی بخش الجزایر می‌پیوندد و در سال ۱۳۳۹ خورشیدی مقاله "شعر چیست؟" ساتر را ترجمه و در پاریس منتشر می‌ کند.
 
وی گفت: دکتر شریعتی یکی از متفکران مسلمان بود و در عین حال، رویکردی نقادانه نسبت به برخی از باورهای مذهبی داشت.
 
معاون دانشگاه حکیم سبزواری افزود: در عین حال این اندیشمند و روشنفکر جهان اسلام  از نگاه سطحی به مدرنیته نیز انتقاد می‌کرد.
 
دکتر صیانتی گفت: دکتر علی شریعتی معتقد بود که راه پیشرفت و ترقی ملت‌های شرقی، متفاوت از راهی است که غرب پیموده‌ است. /
 
 
گفتنی است، دکتر شریعتی از بزرگترین مشاهیر ایران و از مفاخر کم نظیر دیار سربداران است که افکار و نظریاتش تأثیر بسزایی در شکل گیری حرکت های انقلابی و موج های اجتماعی در دوران معاصر ایران داشته است. وی حتی در سایر کشورهای مسلمان نظیر ترکیه نیز هوادارانی دارد و کتاب هایش از پرفروش ترین کتاب های نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت در سال 89 (منبع) و نیز در صدر پرفروش های کشور کوزوو بوده است.(منبع)
 
علی شریعتی متولد دوم آذرماه 1312 در روستای کاهک شهرستان داورزن است. پدر او استاد محمد تقی شریعتی پژوهشگر دینی و نویسنده و مبارز برجسته معاصر از اهالی روستای مزینان بوده است. شهرستان داورزن محل تولد و رشد کودکی دکتر شریعتی تا سال 1391 از بخش های تابعه شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی بوده است. 
 
امید می رود برگزاری مراسم هشتاد و پنجمین زادروز دکتر علی شریعتی در دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین دانشگاه ملی نیمه غربی استان خراسان رضوی مقدمه ای باشد بر فعالیت های عمیق تر علمی و موثرتر اجتماعی این دانشگاه در حوزه معرفی، تجلیل و تبیین یکی از مشاهیر برجسته دیار سربداران باشد.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما