هشت بهشت چشم انداز امید در آینده سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
چند شب قبل ساعتی پس از افطار سوار بر اتومبیل دوستی در حال گشت و گذاری در سطح شهر بودیم و مثل همیشه جاده توحید شهر یکی از مسیرهای اصلیمان بود. 
 
دوستم که دلبستگی خاصی به شهر زادگاهمان سبزوار دارد، در میان صحبت ها، از ایجاد مسیری مانند جاده توحید شهر در سال های اخیر ابراز خرسندی کرد که به تدریج به یکی از مسیرهای تفریحی جذاب شهر سبزوار برای دور زدن با اتومبیل، پیاده روی و انواع ورزش های انفرادی و استراحت و تفریح در طول شبانه روز، خصوصا ساعات شب تبدیل شده است. 
 
در تایید صحبت های او ویژگی های مثبت مسیر توحید شهر را به این شکل بر شمردم که هر دو طرف آن با فضاهای سبزی نظیر پارک های سلامت و طراوت، پارک شهدای گمنام، باغ ایرانی و مسیرهای ویژه پیاده روی و دوچرخه سواری در جوار جاده اصلی، و نیز ساختمان ها و تاسیساتی نظیر فرهنگسرای امام رضا، ساختمان اداره فرهنگی شهرداری سبزوار و آمفی تئاتر روباز مقابل آن، شهربازی جدید سبزوار، استخر ورزشی شهید چمران، ورزشگاه سربداران و برخی ساختمان های اداری و دانشگاهی شکیل نظیر دانشگاه حکیم سبزواری و چند دانشگاه در حال ساخت دیگر و ... احاطه شده و مجموعه این عوامل به همراه وجود اداراتی در ساختمان هایی نوساز که هر کدام در طول ساعات اداری روز مراجعانی را به سوی خود جلب می کنند، به این ناحیه از شهر چهره ای با نشاط و به سرعت رو به توسعه داده است.
 
پس از این صحبت دوست همراهم، از کمبود تعداد چنین مسیرها و فضاهایی در سبزوار گلایه کرد و من به سرعت  محور هشت بهشت (کمربندی شرق) را به او یادآوری کردم که طی چند سال اخیر ایجاد شده است. او که تا به این لحظه فقط در خبرهای رسانه ها و برخی بنرهای سطح شهر چند مرتبه نام کمربندی شرق را شنیده بود، برای دیدن این مسیر جدید از من خواست که او را راهنمایی کنم.
 
بدین منوال دقایقی بعد به هشت بهشت رسیدیم. محوری که مسافتی یک دست و طولانی با عرضی وسیع تر دارد که اگرچه هنوز ایجاد باغ ها و فضای سبز جانبی آن طبق برنامه ای که از ابتدا ترسیم شده بود، به اتمام نرسیده اما تا همین جای کار که آسفالت دو لاین جاده و درختکاری و روشنایی آیلند میانی انجام شده، به نظر می رسد، شاهد شکل گیری محوری دلباز و خوش آتیه برای آینده توسعه شهر سبزوار هستیم.
 
خصوصا اینکه کمربند شرق در فازهای بعدی در ضلع شمال شرق و شمال غرب سبزوار نیز امتداد می یابد و اکنون کمربند شمال شرق از محدوده میدان خلیج فارس تا جاده توحیدشهر کشیده شده و یک لاین آن آسفالت شده است.
 
از فوایدی که برای احداث جاده های کمربندی در اطراف سبزوار بر شمرده می شد این بود که جلوی گسترش بی رویه ی حاشیه نشینی را می گیرند. همچنین جریان ترافیک شهر سبزوار را که در سال های اخیر رشد نگران کننده ای داشته است خصوصا بین دو هسته ی اصلی سبزوار و توحید شهر، به خوبی می توانند هدایت و کنترل کند و علاوه بر آن فضای سبزی که در حاشیه ی این محوره پیش بینی شده است، نه تنها می تواند سرانه فضای سبز شهر سبزوار را به صورت چشمگیری بالا ببرد، بلکه باعث زیبایی و ایجاد فضاهای تفریحی و نشاط بخش بیشتر در شهر سبزوار شود تا بدین ترتیب مشکل کمبود فضاهای تفریحی در این شهر نیز که در دهه های گذشته همواره یکی از مشکلات سبزوار بوده، مرتفع شود.
 
پروژه هشت بهشت از اقدامات زیربنایی دوره ی مدیریت دکتر طالبی در شهرداری است و بسیاری از آگاهان و علاقه مندان توسعه سبزوار، معتقدند اگر او مدت کوتاه دیگری بر سر کار باقی می ماند، می توانست این پروژه را به همراه باغ های حاشیه ای آن و نیز کمربندهای شمال شرق و شمال غرب شهر را به اتمام برساند تا شهروندان سبزواری بتوانند از فواید چنین پروژه ای به طور کامل بهره ببرند.
 
البته سیدعلی کوشکی شهردار فعلی نیز در مدت حدود دو سال حضور خود، اقدامات متعددی در حوزه های مختلف داشته که قابل توجه است و از جمله احداث پارک طراوت از پروژه های زیرساختی دوره ی مدیریت اوست، اما به نظر می رسد اگر این مدیر شهری سبزوار که خود از بدنه ی شهرداری است و از سال ها تجربه کاری در حوزه ی مدیریت شهری برخوردار است، بیش از پیش وجهه همت خود را بر تکمیل پروژه هشت بهشت و نیز امتداد آن در پروژه های کمربند شمال شرق و شمال غرب معطوف کند، یادگاری ماندگار و نام نیکویی از دوران حضور خود در این جایگاه برجای بگذارد.
 
به دلیل اهمیتی که اجرای پروژه هشت بهشت و سایر کمربندی های اطراف شهر برای سبزوار و ساکنان این شهر دارد، در روزهای اخیر طی گفتگو با برخی از دلسوزان و آگاهان توسعه دیار سربداران در این زمینه، اطلاعاتی را جمع آوری نموده ام که ماحصل برداشت خود از این گفتگوها را در آینده نزدیک طی یادداشت های دیگری، در همین وبسایت منتشر خواهم کرد.
 
اسرارنامه پیش از این در گزارشی مفصل به روند احداث محور هشت بهشت پرداخته است:
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما