موفقیت های ورزشی سبزوار ، شکوفایی استعدادهای طبیعی است.


پی در پی شدن افتخارآفرینی تیم های ورزشی سبزوار در سطح کشور در حدود دو سال گذشته ، برای استان خراسان و به ویژه شهرستان های شش گانه خطه سربداران دست آورد ارزشمند و غرورانگیزی بوده است ، که بی شک برگ های زرینی را به تاریخ پرباراین منطقه کهن می افزاید.
به عنوان مثال کشتی گیران ثامن الحجج سبزوار برای دو سال متوالی مقام قهرمانی کشتی ایران را از آن خود کردند ،  بانوان هندبالیست ثامن الحجج سبزوار نیز امسال برای دومین سال پیاپی قهرمانی لیگ برتر کشور را به دست آوردند و تیم والیبال نشسته آقایان ثامن الحجج سبزوار نیز امسال موفق شد به مقام قهرمانی رقابت های این رشته ورزشی در ایران دست یابد.
همچنین هندبال آقایان ثامن الحجج سبزوار نیز با اختلاف بسیار اندک با تیم هندبال مشهد ، مقام نائب قهرمانی کشور را دراین دوره از مسابقات از آن خود کرد. پیش از این نیز تیم هندبال ثامن الحجج سبزوار به عنوان نماینده ایران در مسابقات آسیایی هندبال شرکت کرده بود که خود افتخاری دیگر برای شهر سبزوار محسوب می شود.
با مشاهده موفقیت های متعدد و متوالی ذکر شده ،  هرفرد ناظری ، به این نتیجه می رسد که این دست آوردهای ورزشی در سبزوار تنها یک رویداد اتفاقی نیست ، که بتوان آن را به حساب شانس گذاشت و ساده از کنار آن عبور کرد ، بلکه این موفقیت ها نشان دهنده شکوفایی استعدادهای طبیعی خطه سربداران در زمینه ورزشی است. که اتفاقاً این منطقه از پیشینه ورزشی طولانی مدتی نیز برخوردار بوده است.
به عنوان مثال سبزوار از سال های بسیار دور به عنوان مهد هندبال ایران شناخته می شود. و در حدود دو دهه گذشته نیز چندین مرتبه ، با تیمی که آن زمان پیکان سبزوار نامیده می شد ، مقام های قهرمانی و نائب قهرمانی هندبال کشور را از آن خود کرده است.
وبلاگ کانون هواداران هندبال ثامن الحجج سبزوار با مدیریت دو تلاش دو همشهری عزیزمان آقایان حسین پور و قربانی در ماه های گذشته ، تاریخچه مختصری از ورزش هندبال در سبزوار را منشتر کرده است که به خوبی نشان دهنده افتخارات ورزشی سبزوار در سال های دهه 1370 هجری شمسی است.
برای مشاهده این مطلب هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

پیشینه ورزشی سبزوار به ویژه در زمینه ورزش هندبال حتی به سالهای بسیار دورتر از دهه 70 نیز بر می گردد تا جایی که اولین ردپای ورزش هندبال در سبزوار را باید در یک دهه پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران جستجو کرد.
به طوری که وبسایت دکتر محسنی ثانی نماینده پرتلاش مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی در مطلبی در خصوص پیشینه هندبال سبزوار چنین نوشته است :
ورزش هندبال در سبزوار از سال ۱۳۴۸ شکل گرفته و فعالیت اصلی خود را با تشکیل هیأت شهرستان در سال ۱۳۵۳ آغاز نموده است. استعداد خوب جوانان سبزوارباعث گردید هندبال در این شهرستان به سرعت رشد نماید از سال ۱۳۵۹ با شروع مسابقات جام شهدای هویزه در سبزوار با حضور ۲۴ تیم از سراسرکشور و حتی حضور تیم های خارجی مانند چین و پاکستان و … ، باعث جذب تماشاگران زیادی به این ورزش شد که تا حال حاضر نیز ادامه دارد . بعد از برگزاری چند دوره مسابقات مذکور با شکل گرفتن باشگاه های کشور در سال ۷۰ سبزار با نام شاهد شهرداری – پیکان و …، در لیگ برتر کشور حضور داشت که هم اکنون تحت عنوان ثامن الحجج(ع) در لیگ برتر حضور دارد.
این شهرستان حدود ۵۰ بازیکن به تیم های ملی در رده های مختلف سنی ارائه نموده و حدود ۳۰ قهرمانی و نایب قهرمانی نیز در سطح کشور داشته و هم اکنون یکی از بهترین تیم های لیگ برتر می باشد.
(منبع : سایت دکتر محسنی)
خوشبختانه  فعالیت های ورزشی سبزوار تنها به هندبال آقایان محدود نشده ، بلکه چنان که در بالا اشاره شد ، این شهرستان توانسته است ، با تشکیل تیم های کشتی ، و والیبال (دسته معلولین) نیز افتخارات ارزشمندی در سطح کشور کسب کند.
در واقع با استناد به همه این اسناد و مدارک باید با اطمینان گفت : سبزوار نه تنها مهدهندبال ایران است بلکه در کنار شهر مشهد اولین قطب مهم و اثرگذار ورزشی در شمال شرق کشور محسوب می شود و ممکن است در آینده نزدیک تیم های قدرت مند دیگری در سایر رشته های ورزشی از جمله فوتبال نیز در سبزوار بزرگ تشکیل شود.
در زمینه نقش اثرگذار سبزوار در ورزش کشور همین اندازه بس که بدانیم با انتشار شایعه سفر تعدادی از اعضای تیم کشتی ثامن الحجج سبزوار به آمریکا ، هیاهویی زیادی در رسانه های کشور به راه انداخت و فضای اخبار ورزشی کشور را تحت تأثیر قرار داد. (منبع1) ، (منبع2)  ، (منبع3)

شاید به همین نقش آفرینی و جایگاه دیرینه سبزوار در زمینه های ورزشی و تأسیس احتمالی تیم های جدید ورزشی در این شهر است که از چند سال قبل ، پروژه احداث ورزشگاه 15 هزارنفری سربداران به عنوان بزرگترین ورزشگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد در سبزوار کلید خورده است ، که هرچند در حال حاضر به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور ، بسیاری از پروژه های عمرانی نظیر ورزشگاه سربداران متوقف شده اند ، اما به هرحال انجام این پروژه در سبزوار قطعی است و دیر یا زود انجام خواهد شد.(منبع1)

نکته امیدوار کننده در مورد موفقیت های ورزشی سبزوار در سال های اخیر این است که این موفقیت ها با حمایت مالی باشگاه فرهنگی ورزشی ثامن الحجج به مدیریت سیدابوالفضل میرعلی فرزند شایسته سبزوار به وقوع پیوسته است و در واقع سرمایه های بانکی خود مردم سبزوار با مدیریت موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج ، زمینه بسیار خوبی برای جذب و رفت و آمد دائمی ورزشکاران جوان و مربیان پرتجربه داخلی و خارجی به شهر سبزوار فراهم آمده است. موضوعی که علاوه بر آنکه نام سبزوار را در داخل و خارج از کشور بر سر زبان ها می اندازد ، زمینه اشتغال زایی ، رونق اقتصادی و ایجاد روحیه نشاط عمومی را در میان مردم و به ویژه جوانان سبزوار فراهم می آورد.
در واقع هر بار که یکی از تیم های ورزشی سبزوار مسابقه ای مهم دارد که گزارش آن به صورت پخش زنده از شبکه های صدا و سیما منتشر می شود ، بارها و بارها نام پرافتخار سبزار یا صفت های مختلف آن برای تماشاچیان تکرار می شود و از آن گذشته شکل گیری تیم های پرتعداد هواداران و رفت و آمددائمی آنها بین شهرهای محل برگزاری مسابقات یک چرخه پرسود اقتصادی به همراه شور و نشاط سالم اجتماعی را در میان جوانان ایجاد می کند که هریک به تنهایی ارزشمندی خاص خود را دارند که در مباحث مستقلی قابل بحث و بررسی مفصل است.
اینک با مشاهده این شرایط مطلوب هر فرد دلسوز اعم از افراد دارای مسوولیت اجرایی و رسانه ها و خبرنگاران یا حتی مردم عدی سبزوار باید نهایت تلاش خود را برای تقویت جوّ ورزشی ، حمایت از ورزشکاران و سرمایه گذاران ورزشی و احداث  تکمیل زیرساخت های مورد نیاز ورزشی در سبزوار فراهم آورند.
ضمناً متأسفانه گاهی مشاهده می شود ، که علی رغم کسب این افتخارات ارزشمند ورزشی برای سبزوار ، برخی از افراد یا گروه های  حزبی و سیاسی خاص به پیروی از منافع شخصی خود ، با برخی حاشیه سازی و بهانه تراشی ها ، تلاش می کنند مردم سبزوار را نسبت به افتخارات و موفقیت های تحسین برانگیز ورزشی خود بدبین کرده و با وجود این همه موفقیت ، کام آنها را تلخ نمایند.
این رفتار در بعضی رسانه های محلی سبزواربزرگ درحالی مشاهده می شود که تعدادی از شهرهای همجوار خطه سربداران ، که سالهاست منطقه سبزوار بزرگ را به عنوان الگوی توسعه خود در نظر گرفته اند ، در رسانه های محلیشان نسبت به این موقعیت ورزشی سبزوار و سرمایه گذاری های هوشمندانه مردمی در این شهر غبطه می خورند. از همین رو به نظر می رسد ، سبزواری ها باید با زیرکی و همتی بیش از پیش قدر تمام ارزش ها و توانمندی های محلی را بدانند و به جای پذیرفتن فرهنگ ناپسند "خود بدی" به حمایت از افتخارات و توانمندی های بومی خود بپردازند و البته نقاط ضعف موجود را با اتخاذ شیوه های انتقادی صحیح و غیر مخرب اصلاح نمایند.

مجله اینترنتی اسرارنامه در پایان پیشنهاداتی جهت حمایت موثر از توانمندی های ورزشی سبزوار ارائه می کند :

پیشنهاداتی برای مسوولان :
1-    تسریع در ساخت ورزشگاه 15 هزارنفری سربداران که می تواند برای کلیه رشته های ورزشی بستر مناسبی را در غرب خراسان رضوی فراهم آورد.
2-    تسریع در ساخت سالن اختصاصی و 7000 نفری هندبال در شهر سبزوار
3-    حضور در ورزشگاه ها و قرار گرفتن در ردیف تماشاچیان و حامیان تیم های سبزوار در زمان برگزاری مسابقات
4-    دعوت از کارمندان زیرمجموعه خود برای شرکت و تماشای زنده مسابقات تیم های سبزوار در سالن های ورزشی این شهر
5-    ارسال پیام های تبریک و تشکر از ورزشکاران سبزواری و مدیران تیم های ورزشی بعد از حصول هرپیروزی
6-    همکاری در ارائه تسهیلات مختلف به ورزشکاران تیم های سبزوار از جمله ایجاد سریع خدمات بیمه و وام های مختلف.
7-    دعوت از وزیر ورزش و جوانان ، و سایر مدیران و مسوولان بلندپایه ورزشی کشور و استان به سبزوار برای دیدار حضوری با ورزشکاران و اماکن ورزشی این شهر و اختصاص بودجه های مناسب
8-    و ...

پیشنهاداتی برای مردم :
1-    پرکردن سالن های ورزشی توسط تماشاچیان برای حمایت از تیم های سبزوار
2-    ساخت شعارهای زیبا و حماسی برای حمایت از ورزشکاران سبزواری در هنگام برگزاری مسابقات
3-    به راه انداختن هرچه با شکوه تر کاروان های شادی بعد از هر پیروزی تیم های ورزشی سبزوار در خیابان های سبزوار و سایر شهرستان های غرب خراسان رضوی (البته با رعایت نظم و قانون)
4-    تأسیس کانون و انجمن های هواداران تیم های ورزشی سبزوار در سطح شهر با قابلیت عضویت برای جوانان و تمام علاقه مندان ورزش
5-    تأسیس وبلاگ های هواداری از تیم های ورزشی سبزوار در فضای مجازی اینرنت
6-    ارسال نظرات حمایت آمیز از فعالیت های ورزشی سبزوار در مطالب منتشر شده در سایت های اینترنتی
7-    برگزاری جشن های عمومی در سطح شهر و دعوت از ورزشکاران و مدیران ورزشی تیم های سبزوار در جشن های عمومی و تقدیر از آنها
8-    هرنوع حمایت مالی یا معنوی ممکن از تیم های ورزشی و هواداران آنها
9-    و ...


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر پاسخگویی و تأیید می شوند.



کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
موفقیت های ورزشی سبزوار ، احیا کننده افتخارات تاریخی غرب خراسان است.

خبرگزاری فارس : ثامن الحجج سبزوار از حیثیت کشتی خراسان دفاع کرد.

پیام های پی در پی فدراسیون هندبال ایران برای ابوالفضل میرعلی

نظرت را بنویس
comments

ورزش دوست سبزواری

به حمید رضا کاملاً با نظرت مخالفم. حرف آیت الله جوادی عاملی صحیح است اما تو برداشت اشتباهی کرده ای. حتی اگر موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج مصداق بانک های ربوی باشد باز جای این بحث اینجا نیست. چون هیچ کدام از این بانک ها بی مجوز نیستند و اگر قرار است به کسی اعتراض کنی اول باید به دولت یا مجلس اعتراض کنی که چرا به این بانک های غیرقانونی مجوز فعالیت می دهند. در ثانی حداقل موسسه ثامن الحجج دارد با این حمایت هایی که از ورزش شهرهای کشور می کند خدمات مثبتی به جوانان کرده است و با این کار نیمی از گناه ربوی بودنش را جبران کرده است. اگر امثال تو واقعاً نگران و ناراحت ربوی بودن بانک ها هستید بروید به آنهایی گیر بدهید که هم ربوی هستند و هم هیچ فایده دیگری از آنها مشاهده نمی شود.

حمیدرضا

حواستون باشه دارید از یک موسسه نزول خور و به طور کل از رباخواری حمایت می کنید.شهردوستی به جای خود ولی مراقب باشید این تعصب های جاهلانه شما رو به سمت دوزخ نکشونه. تشخیص شما بهتره یا تشخیص آیت الله جوادی آملی که اخیراً گفته اند: آیت الله جوادی آملی: بانک‌های ربوی نمی‌گذارند نماز جماعت‌های ما اثر کند

سجاد

فقط همین اندازه بگم همون ساختمون لوکسی که ثامن الحجج تو خیابون 24 متری انقلاب ساخته و محل رفت و آمد دائمی بازیکنان تیم ملی یا بازیکنان خارجی و داوران و خبرنگاران شده به همراه نیروهایی که اونجا استخدام شدن خودش کلی اشتغالزایی و کلی سود و حتی کلی کلاسه واسه شهرمون. اگه دقت کرده باشید تو همین چند ماه که ثامن الحجج اون ساختمونو راه اندازی کرده روبه روش یک پاساژشیک راه افتاده که فرقی با پاساژای بالاشهر تهران نداره.این جور چیزا توی مسیری که هرروز تعداد زیادی دانشجو رفت و امد می کنن کلاس شهرو بالا می بره.من کاملاً از ثامن الحجج و میرعلی حمایت می کنم و فکر می کنم کسانی که رد می کنن ، حسودن فقط همین.

حسن

در ضمن پیشنهادهای خوب وسازنده ای هستن ما سبزواریها ازشون حمایت میکنیم

حسن

این موفقیت ورزشی رو به تمام سبزواریهای قهرمان تبریک میگم و میگم بچه ها گل کاشتین بچه ها متشکریم...افرین افرین....

مجید دواچی

با سلام ضمن آرزوی موفقیت برای شما و سایر عزیزان علاقه مند به سبزوار مطلب شما با ذکر منبع عیناً در وبلاگ کشتی سبزوار درج شد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما